Eq Research: Svagt resultat att vänta i Q1

Baserat på annonserade order drar vi ned vår prognos för orderingång kvartal 1/2019 till 1250 miljoner kronor (1500). En avmattning på byggsidan och frånvaron av fastighetstransaktioner indikerar ett svagt resultat för Q1 2019.

Serneke har annonserat större order hänförliga till första kvartalet 2019 om cirka 816 miljoner kronor, där påfallande mycket är bostadslägenheter för olika uppdragsgivare. Det stärker bilden att bolagets beställare är stabila aktörer som inte påverkas så mycket av den svaga nyproduktionsmarknaden för bostadsrättslägenheter.

De senaste två åren har andelen förannonserade orders utgjort knappt 60 procent av det som sedan rapporterats som orderingång. Med hänsyn till att den andelen har ökat något över tid till följd av företagets strategi om att inrikta sig mot större orders, uppskattar vi att koncernens orderingångssiffra för kvartal 1/2019 blir 1250 miljoner kronor. Det är lägre än vår tidigare prognos om 1500 miljoner kronor.

Vår rörelseresultatprognos om 4 miljoner kronor för kvartal 1/2019 beror framförallt på att affärsområdena Projektutveckling och Fastighet lär rapportera negativa resultat utan några fastighetsförsäljningar samt att Säve-fastigheterna har avyttrats vilket ger lägre hyresintäkter och driftnetto. Vi tror också att Serneke Bygg och Anläggning kommer att redovisa något lägre rörelseresultat jämfört med Q1 2018, då den svenska byggkonjunkturen fortsätter att mattas av.  Anläggningsdivisionen expanderar också kraftigt, vilket kan innebära ökade kostnader på kort sikt.

Sernekes rapport avseende första kvartalet 2019 publiceras den 17 april.

Läs hela analysen på Analysguiden.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.