Försäljning av Karlatornet skjuts på framtiden

Genomförandet av försäljningen av Karlatornet, som skulle ha skett i dagarna, skjuts på framtiden. Anledningen är det osäkra läget på den globala finansmarknaden orsakat av coronapandemin. Som en konsekvens minimerar Serneke aktiviteten i bygget av Nordens högsta hus.

Det var i mitten på januari i år som Serneke och Oaktree Capital Management nådde en överenskommelse om försäljning av 80-procent av Karlatornet, i stadsdelen Karlastaden på Lindholmen i Göteborg. Sedan dess har en process för att slutföra bankfinansiering och transaktionsdokumentation pågått som skulle ha avslutats under de första månaderna av 2020.

På grund av den oro som coronaviruset orsakat på den globala finansmarknaden, har Sernekes tilltänkta partner i projektet dock beslutat att skjuta det slutliga avtalstecknandet på framtiden.

– Det är självklart en besvikelse att vi nu inte kan hålla den tidplan för slutförandet av transaktionen som vi hade satt upp. Men den situation som uppstått i världen råder vi inte över och vi ser hur den globala oron drabbar bransch efter bransch med allvarliga konsekvenser, säger Ola Serneke, VD och koncernchef för Serneke Group.

Serneke kommer som en konsekvens av det uppskjutna genomförandet av transaktionen omedelbart vidta åtgärder för att minimera aktiviteten i projektet.

– Vi är tvungna att ta ansvar för hela bolaget i den här situationen och tills vi har analyserat konsekvenserna av detta och hur utvecklingen framåt kommer att se ut måste vi vidta kraftfulla åtgärder. Det får konsekvenser direkt för de resurser som är knutna till projektet. En analys av dessa konsekvenser liksom av tidplanen återkommer vi med snarast möjligt.

Michael Berglin, vice VD Serneke Group AB
michael.berglin@serneke.se

Anders Düring, CFO Serneke Group AB

anders.during@serneke.se

Johan Live, kommunikationschef Serneke Sverige AB
Tel: +46  768 68 11 37

Denna information är sådan information som Serneke är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 25 mars, 2020 kl. 08.00 CET.

Serneke är en snabbt växande koncern verksam inom entreprenad och projektutveckling. Koncernen grundades 2002 och har idag intäkter omkring 6,7 miljarder kronor och cirka 1 200 anställda. Genom att tänka nytt driver Bolaget utvecklingen och skapar effektivare och mer innovativa lösningar för ett ansvarsfullt byggande. Bolaget bygger och utvecklar bostäder, kommersiella fastigheter, industrilokaler, offentliga byggnader, vägar och anläggningar samt övrig infrastruktur. Bolagets kunder utgörs av offentliga och kommersiella beställare. Bolagets verksamhet är rikstäckande och organiserad i fem regioner, Syd, Väst, Öst, Mitt och Norr. Serneke har sitt huvudkontor i Göteborg och kontor i Stockholm, Malmö, Alingsås, Borås, Eskilstuna, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Karlstad, Luleå, Norrköping, Skövde, Strömstad, Sundsvall, Trollhättan, Uppsala, Varberg, Växjö och Örebro.  Bolagets B-aktie (SRNKE) är noterad på Nasdaq Stockholm sedan november 2016.

Mer information om Serneke Group AB finns på www.serneke.se