Göteborgs nya multisportarena är klar - i tid och till budgeterad kostnad

Efter drygt tre års byggtid är Nordens största multisportanläggning, vid namn Göteborgs Nya Arena, äntligen klar. I veckan fick Serneke godkänd entreprenad och den 10 juli öppnar arenan för allmänheten.

Göteborgs Nya Arena är en av Göteborgs största byggnader med en yta på 45 300 kvm. Arenan innehåller bland annat en skidanläggning inomhus, en fullstor fotbollsplan, två idrottshallar, grundskola, idrottsgymnasium, restaurang, hotell, gym, föreningslokaler, rehabklinik och testklinik för idrottare.

Arenan har byggts och utvecklats av Serneke och är bolagets största projekt hittills.
- Det har varit ett komplext projekt, men den otroliga laginsatsen har gjort att vi lyckats hålla både budget och tidplan, säger Conny Segerdahl, platschef på Serneke.

Idén till projektet kom till redan under 2000-talet när Sernekes VD Ola Serneke, Änglagårdsskolan och IFK Göteborg började diskutera möjligheten att ge unga förutsättningar att satsa på idrotten och träna året om.
- Det känns helt otroligt att arenan är klar nu. Nu har vi bevisat för alla dem som inte trodde på projektet att det faktiskt går och att vi kan. Att våra kostnader dessutom är lägre än budget och intäkterna är högre än vi räknat med gör det till ett riktigt mönsterprojekt, säger Ola Serneke, VD för Serneke.

Serneke äger anläggningen tillsammans med Prioritet Finans. Hyresgäster är Sodexo, Göteborgs Stad, Nordic Wellness, Aspero Idrottsgymnasium, Änglagårdsskolan, Intersport, IFK Göteborg Akademin, IFK Kliniken Rehab, Grunden BOIS och Aktivitus.

Ola Serneke, VD Serneke Group, tfn: 031 - 712 97 05
ola.serneke@serneke.se

SERNEKE är en nytänkande och expansiv koncern verksam inom bygg, anläggning och projektutveckling. Under de senaste åren har SERNEKE varit ett av Sveriges snabbast växande företag, mycket tack vare engagerad personal. Bolaget startades 2002 av Ola Serneke och är idag den största privatägda byggkoncernen i Sverige.

SERNEKE har huvudkontor i Göteborg med lokalkontor längs hela västkusten och i Stockholm. Kunder är främst kommuner, kommunala och statliga bolag, industri-och handelsföretag samt fastighetsbolag.

Läs mer på www.serneke.se