SEFA bygger ”näranollenergihus” i Alingsås

SEFA Byggnads fick förtroendet att bygga projektet Träffpunkt Stadsskogen i Alingsås. Projektet utmärks av att det byggs i passivhusteknik med extrem låg energiförbrukning.

Träffpunkt Stadsskogen omfattar en skolbyggnad och allaktivitetshall. Byggnaderna tillsammans är ca 6800 m2, varav skolbyggnad ca 3300 m2 och allaktivitetshall 3500 m2. Vad som utmärker byggnationen i Stadsskogen är att byggnaderna skall vara hållbara, energieffektiva, byggda i passivhusteknik med en förhoppning om att skolan skall bli ett "näranollenergihus", alltså inte förbruka mer energi än vad som produceras i det.

Projektet startade i januari 2012 och beräknas stå fullt färdigt till sommaren 2013. Kontraktssumman är på ca 100 Mkr.

Kontaktperson SEFA Byggnads AB
Arbetschef: Davor Sinik, davor@sefa.se