Serneke bygger 158 lägenheter i centrala Stockholm

Serneke ska bygga 158 lägenheter, varav 50 studentlägenheter, vid Hornstull i Stockholm. Kontraktet med Svenska Bostäder är värt omkring 480 miljoner kronor.

Projekt Kv. Plankan 24 omfattar ett helt kvarter där 66 hyresrätter ska tillskapas i två nya våningar på befintlig fastighet. På kvarterets innergård ska en ny cirkulär byggnad uppföras innehållande 42 hyresrätter och 50 studentlägenheter.

– Det här är ett väldigt spännande och avancerat projekt som vi är mycket glada att få utföra. Vi ser fram emot att fortsätta vårt långa samarbete med Svenska Bostäder och tillsammans med dem leverera välbehövliga bostäder mitt i centrala Stockholm, säger Göran Viklund, arbetschef på Serneke Bygg.

– Vi är glada att nu ha en entreprenör på plats och ser fram mot att återigen få arbeta med Serneke i ett nybyggnadsprojekt, säger Allan Leveau, nybyggnadschef Svenska Bostäder.

Planerad byggstart är i april 2019 och projektet beräknas stå klart i första kvartalet 2022. Entreprenadsumman på omkring 480 miljoner kronor inkluderas i orderingången för andra kvartalet 2019.

Göran Viklund, arbetschef Serneke Bygg AB
goran.viklund@serneke.se

Johan Live, pressansvarig Serneke Group AB
Tel: + 46 768 68 11 37

Denna information är sådan information som Serneke är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 april 2019 kl. 11.00 CET.

Serneke är en snabbt växande koncern verksam inom bygg, anläggning, projektutveckling och fastighetsförvaltning. Koncernen grundades 2002 och har idag intäkter omkring 6,5 miljarder kronor och cirka 1 200 anställda. Genom att tänka nytt driver Bolaget utvecklingen och skapar effektivare och mer innovativa lösningar för ett ansvarsfullt byggande. Bolaget bygger och utvecklar bostäder, kommersiella fastigheter, industrilokaler, offentliga byggnader, vägar och anläggningar samt övrig infrastruktur. Bolagets kunder utgörs av offentliga och kommersiella beställare och verksamheten är fokuserad kring de tre storstadsregionerna Göteborg (Region Väst), Stockholm (Region Öst) och Malmö (Region Syd). Serneke har sitt huvudkontor i Göteborg och kontor i Stockholm, Malmö, Alingsås, Borås, Eskilstuna, Halmstad, Helsingborg, Karlstad, Skövde, Strömstad, Trollhättan, Uppsala, Varberg och Växjö. Bolagets B-aktie (SRNKE) är noterad på Nasdaq Stockholm sedan november 2016.