Serneke bygger avloppsreningsverk i Strömstad

Serneke Anläggning har av Strömstads kommun tilldelats uppdraget att bygga ett nytt avloppsreningsverk i Strömstad. Projektet är värt cirka 80 miljoner kronor och kommer att inkluderas i orderingången under fjärde kvartalet 2016.

Strömstads kommun har idag kapacitetsproblem vad det gäller avloppsvatten- och slambehandling och står även inför en framtida belastningsökning, både med anledning av utbyggnader och nyanslutningar. Kommunen ska därför bygga om- och till Österöds avloppsreningsverk, ett uppdrag som Serneke Anläggning har blivit tilldelade.

- Vi är glada att få förtroendet att vara med och utveckla Österöds avloppsreningsverk. Det är ett projekt helt i linje med vår strategi och ett viktigt projekt för Serneke Anläggning, säger Fredrik Jonsson, VD Serneke Anläggning.

Projektet Österöds avloppsreningsverk omfattar cirka 11 olika processanläggningar, både om-, till- och nybyggnader. Samtliga anläggningar uppförs i området Österöds AVV cirka 1,4 kilometer sydost om Strömstad.

- Strömstads kommun ser framemot ett samarbete med Serneke. För oss är Österröds avloppsreningsverk ett led för att utveckla Strömstad för framtiden, säger VA-chef Jerry Johansson på Strömstad kommun.

Byggstart sker under våren 2017 och avloppsreningsverket ska stå klart till våren 2019.

Fredrik Jonsson, VD Serneke Anläggning AB,
fredrik.jonsson@serneke.se

Johan Live, pressansvarig

Serneke är en snabbt växande koncern verksam inom bygg, anläggning, projektutveckling och fastighetsförvaltning. Koncernen grundades 2002 och har idag intäkter över 3 miljarder kronor och mer än 800 anställda. Genom att tänka nytt driver Bolaget utvecklingen och skapar effektivare och mer innovativa lösningar för ett ansvarsfullt byggande. Bolaget bygger och utvecklar bostäder, kommersiella fastigheter, industrilokaler, offentliga byggnader, vägar och anläggningar samt övrig infrastruktur. Bolagets kunder utgörs av offentliga och kommersiella beställare och verksamheten är fokuserad kring de tre storstadsregionerna Göteborg (Region Väst), Stockholm (Region Öst) och Malmö (Region Syd). Serneke har sitt huvudkontor i Göteborg och kontor i Stockholm, Malmö, Helsingborg, Borås, Halmstad, Strömstad, Trollhättan, Varberg och Alingsås. Bolagets B-aktie (SRNKE) är noterad på Nasdaq Stockholm sedan november 2016.

Mer information om Serneke Group AB finns på
www.serneke.group