Serneke bygger nya torgbyggnaden i Trollhättan

Det blir Serneke som i samverkan med Kraftstaden Fastigheter AB bygger den nya torgbyggnaden på Drottningtorget i Trollhättan.
– Det är ett hedersuppdrag att få vara med och bygga på en så central plats och att få bidra till något för alla som bor i, eller besöker Trollhättan, säger Christoffer Sundin, arbetschef på Serneke.

Den nya torgbyggnaden i Trollhättan kommer bland annat att innehålla både restaurangverksamheter och turistbyrå och ska enligt Kraftstadens ambitioner byggas i trä, glas och stål. Den slutliga utformningen är dock inte klar ännu.

Serneke och Kraftstaden Fastigheter AB har undertecknat ett så kallat samverkansavtal, som innebär att man i en första fas tillsammans ska planera projektet i detalj samt bestämma budget för att i fas två uppföra byggnaden. Byggstart är planerad till mars i år och torgbyggnaden beräknas att stå klar i oktober 2020.

– Vi har ett långt och gott samarbete med Kraftstaden och vi ser fram emot att tillsammans få utveckla något som blir ett nytt och spännande tillskott till stadsbilden i Trollhättan, säger Christoffer Sundin på Serneke.

– Torgbyggnaden och verksamheterna som kommer att drivas där är viktiga pusselbitar som vi hoppas ska hjälpa till att öka torgets och centrums attraktionskraft, säger Anders Torslid, vd för Kraftstaden Fastigheter.

Christoffer Sundin, arbetschef Serneke
christoffer.sundin@serneke.se

Johan Live, kommunikationschef Serneke Sverige AB
Tel: + 46 768 68 11 37

Serneke är en snabbt växande koncern verksam inom entreprenad och projektutveckling. Koncernen grundades 2002 och har idag intäkter omkring 6,7 miljarder kronor och cirka 1 200 anställda. Genom att tänka nytt driver Bolaget utvecklingen och skapar effektivare och mer innovativa lösningar för ett ansvarsfullt byggande. Bolaget bygger och utvecklar bostäder, kommersiella fastigheter, industrilokaler, offentliga byggnader, vägar och anläggningar samt övrig infrastruktur. Bolagets kunder utgörs av offentliga och kommersiella beställare. Bolagets verksamhet är rikstäckande och organiserad i fem regioner, Syd, Väst, Öst, Mitt och Norr. Serneke har sitt huvudkontor i Göteborg och kontor i Stockholm, Malmö, Alingsås, Borås, Eskilstuna, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Karlstad, Luleå, Skövde, Strömstad, Trollhättan, Uppsala, Varberg, Växjö och Örebro.  Bolagets B-aktie (SRNKE) är noterad på Nasdaq Stockholm sedan november 2016.