Serneke bygger P-hus och matbutik i Borås

Serneke har tecknat totalentreprenadkontrakt för att bygga ett kombinerat parkeringshus och matbutik åt Borås kommuns parkerings AB respektive Lidl Sverige. Ordersumman uppgår till cirka 100 miljoner kronor.

Det nya parkeringshuset, som ska byggas vid Varbergsvägen i centrala Borås invid riksväg 40, får fem våningar och kommer att innehålla cirka 200 p-platser. Lidl-butiken i bottenplan omfattar cirka 1 900 kvadratmeter och blir matkedjans andra butik i staden. I slutet av augusti startar byggnationen och projektet beräknas var slutfört under hösten 2024.

– Vi är glada för det förnyade förtroendet från Borås kommuns parkerings AB och Lidl, som båda är kunder som vi tidigare haft nöjet att leverera anläggningar till, säger Peter Andersson, arbetschef på Serneke.

– Flera markparkeringar i Borås tas i anspråk för byggnation. Genom att bygga parkering ovanpå den nya Lidl butiken skapar vi en yteffektiv lösning som ska möta behovet som uppstår när andra parkeringar försvinner. På så sätt skapar vi tillgänglighet till såväl Lidls butik som till Borås centrala delar. Vi ser fram emot fortsatt samarbete med Lidl och Serneke och den dagen vi kan inviga parkeringsanläggningen, säger Hanna Munde, VD, Borås Kommuns parkerings AB.

– Vi fortsätter arbetet med att bidra till att utveckla de städer vi etablerar oss i. Vi är med och skapar förutsättningar för liv och rörelse i området. Det är ett kvitto på att Lidl är en pålitlig partner för stadsutveckling. Butiken längs Varbergsvägen kommer förlänga centrala Borås, och utgöra porten till staden. Vi ser fram emot ett fortsatt bra samarbete med Borås kommuns parkeringsbolag och Serneke, och att välkomna nya kunder när vi slår upp dörrarna under 2024, säger Christoffer Wennergren, fastighetschef Lidl Sverige.

Ordersumman på cirka 100 miljoner kronor inkluderas i orderingången för andra kvartalet 2023.

Peter Andersson, arbetschef Serneke Sverige AB

peter.andersson@serneke.se

Johan Live, presschef Serneke Group AB
Tel: + 46 768 68 11 37

Serneke är en växande koncern verksam inom entreprenad och projektutveckling. Koncernen grundades 2002 och har idag intäkter omkring 9,2 miljarder kronor och cirka 1 200 anställda organiserade i tre affärsområden: Serneke Sverige, Serneke Invest och Serneke International. Genom att tänka nytt driver Bolaget utvecklingen och skapar effektivare och mer innovativa lösningar för ett ansvarsfullt byggande. Bolaget bygger och utvecklar bostäder, kommersiella fastigheter, industrilokaler, offentliga byggnader, vägar och anläggningar samt övrig infrastruktur. Bolagets kunder utgörs av offentliga och kommersiella beställare. Bolagets svenska verksamhet är rikstäckande och organiserad i fem regioner, Syd, Väst, Öst, Mitt och Norr med huvudkontor i Göteborg. Bolagets B-aktie (SRNKE) är noterad på Nasdaq Stockholm sedan november 2016.

Mer information om Serneke Group AB finns på www.serneke.se