Serneke bygger Tegnérs torn i Sabbatsberg

Serneke Bygg har tecknat kontrakt med AB Svenska Bostäder om att bygga ett 11-våningar högt punkthus i Sabbatsberg, det så kallade Tegnérs torn. Ordern är värd omkring 95 miljoner kronor.

Tegnérs torn kommer att byggas i hörnet Tegnérgatan – Hälsobrunnsgatan i stadsdelen Sabbatsberg i Stockholm. Punkthuset blir 11 våningar högt och kommer att innehålla omkring 40 hyreslägenheter. Gestaltningsidén för huset är att låta fasad och tak hålla samma material – en blandning av grön skiffer och plåt.

– Tegnérs torn är ett spännande och utmanande projekt som vi ser fram emot att komma igång med, säger Göran Viklund, arbetschef på Serneke Bygg.

Byggstart av Tegnérs Torn är planerad till tredje kvartalet i år och beräknas stå klart för inflyttning under andra kvartalet 2019.

Ordersumman på omkring 95 miljoner kronor kommer att inkluderas orderingången för andra kvartalet 2017.

Göran Viklund, arbetschef Serneke Bygg
Tel: + 46 70 295 88 51
goran.viklund@serneke.se

Daniel Åstenius, VD Serneke Bygg
daniel.astenius@serneke.se

Johan Live, pressansvarig

Serneke är en snabbt växande koncern verksam inom bygg, anläggning, projektutveckling och fastighetsförvaltning. Koncernen grundades 2002 och har idag intäkter på nära 4 miljarder kronor och omkring 890 anställda. Genom att tänka nytt driver Bolaget utvecklingen och skapar effektivare och mer innovativa lösningar för ett ansvarsfullt byggande. Bolaget bygger och utvecklar bostäder, kommersiella fastigheter, industrilokaler, offentliga byggnader, vägar och anläggningar samt övrig infrastruktur. Bolagets kunder utgörs av offentliga och kommersiella beställare och verksamheten är fokuserad kring de tre storstadsregionerna Göteborg (Region Väst), Stockholm (Region Öst) och Malmö (Region Syd). Serneke har sitt huvudkontor i Göteborg och kontor i Stockholm, Malmö, Helsingborg, Borås, Halmstad, Strömstad, Trollhättan, Varberg och Alingsås. Bolagets B-aktie (SRNKE) är noterad på Nasdaq Stockholm sedan november 2016.

Mer information om Serneke Group AB finns på www.serneke.group