Serneke genomför fastighetsaffär i Malmö

Serneke har i dag tecknat avtal som innebär en försäljning av fastigheten Kosterbåten 2 i Västra hamnen i Malmö. I affären ingår en totalentreprenad för uppförande av long stay-hotell och lägenheter. Entreprenadens ordervärde uppgår till cirka 151 miljoner kronor.

Serneke säljer bolaget Kosterbåten AB som innehåller fastigheten Kosterbåten 2. Köpare är Executive Property Development Europe AB och Fastighets AB Hemporten, vars andelar kommer att omfatta 60 respektive 40 procent av ägandet i fastigheten.

Serneke har utvecklat planen för fastigheten som omfattar ett long stay-hotell med 65 rum, för vilka hyresavtal tecknats med Apartments by the More Hotel AB,  samt 42 hyresrättslägenheter.

Serneke Bygg tecknar i och med affären ett totalentreprenadavtal för att genomföra produktionen av hotell och lägenheter. Byggstart sker omgående och projektet beräknas vara klart under andra kvartalet 2022. Entreprenadens ordersumma om cirka 151 miljoner kronor inkluderas i orderingången för fjärde kvartalet 2019.

– Vi är väldigt glada att kunna genomföra en försäljning av ett spännande projekt där hotell och bostäder skapar synergier i ett attraktivt område i Malmö. Det är också roligt att kunna genomföra ännu en affär i linje med vår strategi, säger Jonas Håkansson, regionchef för Serneke Projektutveckling.

Jonas Håkansson, regionchef Serneke Projektutveckling AB
jonas.hakansson@serneke.se

Stefan Rosenlöf, arbetschef Serneke Bygg AB
stefan.rosenlof@serneke.se

Johan Live, pressansvarig Serneke Group AB
Tel: + 46 768 68 11 37

Serneke är en snabbt växande koncern verksam inom bygg, anläggning, projektutveckling och fastighetsförvaltning. Koncernen grundades 2002 och har idag intäkter på omkring 6,5 miljarder kronor och cirka 1 200 anställda. Genom att tänka nytt driver Bolaget utvecklingen och skapar effektivare och mer innovativa lösningar för ett ansvarsfullt byggande. Bolaget bygger och utvecklar bostäder, kommersiella fastigheter, industrilokaler, offentliga byggnader, vägar och anläggningar samt övrig infrastruktur. Bolagets kunder utgörs av offentliga och kommersiella beställare och verksamheten är fokuserad kring de tre storstadsregionerna Göteborg (Region Väst), Stockholm (Region Öst) och Malmö (Region Syd). Serneke har sitt huvudkontor i Göteborg och kontor i Stockholm, Malmö, Alingsås, Borås, Eskilstuna, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Skövde, Strömstad, Trollhättan, Uppsala, Varberg och Växjö. Bolagets B-aktie (SRNKE) är noterad på Nasdaq Stockholm sedan november 2016.

Mer information om Serneke Group AB finns på www.serneke.se