Serneke och RISE tecknar samverkansavtal för byggnation av elektromobilitetslaboratorium

Serneke, RISE Research Institutes of Sweden och dotterbolaget SEEL ska i strategisk samverkan utveckla ett nytt elektromobilitetslaboratorium i Borås.

– Vi ser fram emot att bygga detta tillsammans med alla inblandade aktörer. Lokalerna kommer att tillföra en unik och samhällsviktig provningskapacitet för vår anläggning i Borås, säger Rune Henriksson, chef för fastighet och service på RISE.

RISE är ett statligt forskningsinstitut som erbjuder expertis och test- och demonstrationsmiljöer för framtidssäkra teknologier, produkter och tjänster. Avtalet som Serneke tecknat med RISE innefattar strategisk utveckling av ett nytt elektromobilitetslaboratorium för utveckling av hållbara lösningar för elbilar och andra elfordon. Det blir en byggnad för säkerhetskritisk provning, bland annat kopplat till laddning, kortslutning, mekanisk chock, extrema temperaturer och brandrisker. Laboratoriet, som har en bruttoarea på 4100 kvadratmeter, kommer även husera forskning av batterier och komponenter för vätgasapplikationer.

SEEL är en testbädd för forskning och utveckling inom elektromobilitet, ägd och driven av Chalmers och RISE i ett gemensamt bolag. Laboratoriet i Borås är en av tre anläggningar inom SEEL.

– SEEL kommer säkerställa att Sverige fortsätter att ligga i framkant när det handlar om innovation inom transportsektorn och vi har bra förutsättningar för att bli en världsledande testbädd för elektromobilitet. Vi ser fram emot att tillsammans med Serneke och RISE bygga upp den säkerhetskritiska verksamheten inom SEEL, säger Henrik Svenningstorp, VD SEEL.

– Det är väldigt roligt att få arbeta med detta projekt tillsammans med RISE och SEEL. Det blir en speciell byggnad som bland annat kräver komplicerade betongarbeten för att klara av de tester som ska utföras i byggnaden, säger Peter Andersson, affärschef på Serneke.

Projektet är uppdelat i två faser, där projektering och budgetering sker i fas 1 och byggnation i fas 2. Projektering och planering av byggnation påbörjas inom kort. Byggstart planeras till sommaren och laboratoriet beräknas stå färdigt våren 2023.

Ordervärde för projektet inkluderas i orderingången vid tecknande av entreprenadkontrakt i fas 2.

Peter Andersson, affärschef Serneke Sverige AB

peter.andersson@serneke.se

Johan Live, kommunikationschef Serneke Group AB
Tel: + 46 768 68 11 37

Serneke är en växande koncern verksam inom entreprenad och projektutveckling. Koncernen grundades 2002 och har idag intäkter omkring 6,9 miljarder kronor och cirka 1 100 anställda organiserade i tre affärsområden: Serneke Sverige, Serneke Invest och Serneke International. Genom att tänka nytt driver Bolaget utvecklingen och skapar effektivare och mer innovativa lösningar för ett ansvarsfullt byggande. Bolaget bygger och utvecklar bostäder, kommersiella fastigheter, industrilokaler, offentliga byggnader, vägar och anläggningar samt övrig infrastruktur. Bolagets kunder utgörs av offentliga och kommersiella beställare. Bolagets svenska verksamhet är rikstäckande och organiserad i fem regioner, Syd, Väst, Öst, Mitt och Norr med huvudkontor i Göteborg. Bolagets B-aktie (SRNKE) är noterad på Nasdaq Stockholm sedan november 2016.

Mer information om Serneke Group AB finns på www.serneke.se