Serneke renoverar på Kungliga Dramatiska Teatern

Statens fastighetsverk har gett Serneke uppdraget att i Dramatens lokaler på Nybroplan i Stockholm utföra stambyte samt ombyggnad av samtliga våtutrymmen i huset.

Sernekes uppdrag blir att med stor försiktighet och omsorg stamrenovera avloppsledningar, byta ut kall- och varmvattenledningar samt bygga om samtliga våtrum med nya terrazzogolv, dekorationsmålning, renovera artistlogerna och komplettera ventilation.

Dramaten är Sveriges nationalscen och byggnaden, som färdigställdes 1908, är ett statligt byggnadsminne. Byggnaden har genomgått ett flertal större och mindre ombyggnader, men de publika rummen är i huvudsak ursprungliga.

– Det är ett hedrande uppdrag att få jobba med en sådan ikonbyggnad. Renoveringen kommer att ställa höga krav på oss som entreprenör när vi ska utföra så omfattande arbeten i en byggnad från förra seklet med autentiska ytskikt och inventarier. Det geografiska läget ställer också krav på minutiös planering av transporter in och ut från bygget, säger Marlene Wiberg, arbetschef på Serneke Bygg.

– Vi har stort förtroende för Statens fastighetsverks val av Serneke som entreprenör. Parallellt med stambytet genomför Dramaten dessutom omfattande renoveringar av Stora scenen med framförallt byte av övermaskineri, vilket ställer höga krav på samordning. Vi ser mycket fram emot ett tekniskt utmanande och spännande projekt, säger Fredrik Österholm, teknisk chef på Dramaten.

Renoveringsarbetena startar i maj 2019 och ska vara klara till december samma år. Entreprenadsumman på cirka 22 miljoner kronor orderbokförs i tredje kvartalet 2018.

Marlene Wiberg, arbetschef Serneke Bygg
marlene.wiberg@serneke.se

Johan Live, pressansvarig Serneke Group AB
Tel: + 46 768 68 11 37

Serneke är en snabbt växande koncern verksam inom bygg, anläggning, projektutveckling och fastighetsförvaltning. Koncernen grundades 2002 och har idag intäkter på omkring 6 miljarder kronor och drygt 1 000 anställda. Genom att tänka nytt driver Bolaget utvecklingen och skapar effektivare och mer innovativa lösningar för ett ansvarsfullt byggande. Bolaget bygger och utvecklar bostäder, kommersiella fastigheter, industrilokaler, offentliga byggnader, vägar och anläggningar samt övrig infrastruktur. Bolagets kunder utgörs av offentliga och kommersiella beställare och verksamheten är fokuserad kring de tre storstadsregionerna Göteborg (Region Väst), Stockholm (Region Öst) och Malmö (Region Syd). Serneke har sitt huvudkontor i Göteborg och kontor i Stockholm, Malmö, Alingsås, Borås, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Skövde, Strömstad, Trollhättan, Uppsala, Varberg och Växjö. Bolagets B-aktie (SRNKE) är noterad på Nasdaq Stockholm sedan november 2016.

Mer information om Serneke Group AB finns på
www.serneke.se