Serneke signerar slutligt avtal för nya häktet i Halmstad

Serneke och Specialfastigheter har signerat ett fas 2-avtal för den fortsatta entreprenaden för det nya häktet i Halmstad. Avtalet är värt cirka 718 miljoner kronor.

Häktet, som ska ha plats för 80 intagna, byggs i anslutning till den befintliga anstalten i Halmstad och görs i samverkan med beställaren Specialfastigheter. Arbetet sker etappvis och påbörjades redan under hösten 2022 med planering, projektering och inledande produktion. Specialfastigheter har sedan dess gjort flera delavrop av den totala kontraktssumman som, inklusive tidigare beställningar, uppgår till cirka 755 miljoner kronor.

– Vi har redan utfört en hel del av de omfattande arbetena för det nya häktet och övriga byggnader så det känns tillfredsställande att vi nu har ett avtal för resten av byggnationerna och kan slutföra ett mycket spännande projekt, säger Stefan Andersson, arbetschef på Serneke Sverige.

Den nya häktesbyggnaden byggs i fem våningar inklusive källare. Utöver häktet utför Serneke Sverige även nybyggnation av personalutrymmen och lokaler för nationella transporttjänsten.

Totalt omfattar de båda byggnaderna cirka 17 000 kvadratmeter BTA. Även anpassningar i den befintliga byggnaden samt nybyggnation av en reservkraftsbyggnad ingår i entreprenaden.

Projektet beräknas vara slutfört under andra halvåret 2026.

Stefan Andersson, arbetschef Serneke Sverige AB

Tel: +46 790 61 27 08
stefan.l.andersson@serneke.se

Johan Live, kommunikationschef Serneke Sverige AB
Tel: + 46 768 68 11 37

Serneke har ett heltäckande erbjudande inom entreprenad och projektutveckling. Koncernen grundades 2002 och hade 2023 intäkter på omkring 8 miljarder kronor och cirka 750 anställda organiserade i tre affärsområden: Serneke Sverige, Serneke Invest och Serneke International. Genom att tänka nytt driver Bolaget utvecklingen och skapar effektivare och mer innovativa lösningar för ett ansvarsfullt byggande. Serneke bygger och utvecklar bostäder, kommersiella fastigheter, industrilokaler, offentliga byggnader, vägar och anläggningar samt övrig infrastruktur. Bolagets kunder utgörs av offentliga och kommersiella beställare. Bolaget har sitt huvudkontor i Göteborg. Sedan juni 2023 ingår Serneke i Doxa-koncernen.

Mer information om Serneke Group AB finns på www.serneke.se