Serneke tecknar entreprenadavtal för 144 studentbostäder i Trollhättan

Serneke och AB Eidar Trollhättans Bostadsbolag har tecknat avtal om totalentreprenad för 144 studentlägenheter och ett parkeringsgarage på Innovatumområdet i Trollhättan. Ordersumman uppgår till cirka 154 miljoner kronor.

Entreprenadkontraktet är del i det samverkansprojekt som Serneke sedan tidigare ingått med Eidar och som nu övergår i fas 2 och produktion. De 144 studentlägenheterna ska byggas på det så kallade Innovatumområdet i Trollhättan, platsen där stadens tidigare ledande företag NOHAB var placerat i hundra år. Idag är området ett utvecklingsområde där bland annat många ingenjörs- och forskningsföretag, konsthall och kulturskola finns placerade. Serneke bygger sedan tidigare kontorsfastigheter på området.

Byggnationen planeras att påbörjas i december med marksanering och de första betongarbetena i februari. I produktionen av lägenheterna, som byggs i tre huskroppar med sex våningar vardera, används prefabricerade lägenhetsmoduler. Inflyttning är planerad till strax innan årsskiftet 2020/2021.

– Vi ser fram emot att få sätta igång byggnationen och fortsätta vår del i utvecklingen av Innovatumområdet. Det känns alltid lika kul att få bygga något som underlättar för ungas boende, säger Christoffer Sundin, arbetschef på Serneke.

– Vi är nöjda att få komma igång med projektet. De nya studentlägenheterna behövs för att möta den ökade efterfrågan på studentbostäder i Trollhättan, säger Urban Blom, VD på Eidar.

Beställningen är villkorad av beslut om lagakraftvunnen detaljplan samt bygglov, vilka förväntas före årsskiftet 2019/2020. Under förutsättning att detta sker, inkluderas ordersumman om cirka 154 miljoner kronor i orderingången för fjärde kvartalet 2019.

Christoffer Sundin, arbetschef Serneke Bygg
christoffer.sundin@serneke.se

Johan Live, pressansvarig Serneke Group AB
Tel: + 46 768 68 11 37

Serneke är en snabbt växande koncern verksam inom bygg, anläggning, projektutveckling och fastighetsförvaltning. Koncernen grundades 2002 och har idag intäkter på omkring 6,5 miljarder kronor och cirka 1 200 anställda. Genom att tänka nytt driver Bolaget utvecklingen och skapar effektivare och mer innovativa lösningar för ett ansvarsfullt byggande. Bolaget bygger och utvecklar bostäder, kommersiella fastigheter, industrilokaler, offentliga byggnader, vägar och anläggningar samt övrig infrastruktur. Bolagets kunder utgörs av offentliga och kommersiella beställare och verksamheten är fokuserad kring de tre storstadsregionerna Göteborg (Region Väst), Stockholm (Region Öst) och Malmö (Region Syd). Serneke har sitt huvudkontor i Göteborg och kontor i Stockholm, Malmö, Alingsås, Borås, Eskilstuna, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Skövde, Strömstad, Trollhättan, Uppsala, Varberg och Växjö. Bolagets B-aktie (SRNKE) är noterad på Nasdaq Stockholm sedan november 2016.

Mer information om Serneke Group AB finns på
www.serneke.se