Serneke tecknar stort avtal med Magnolia Bostad

Serneke har tecknat totalentreprenadavtal med Magnolia Bostad för byggnation av lägenheter i området Stora Råbylund i Lund. Kontraktet är värt cirka 840 miljoner kronor.

Lägenheterna, 783 till antalet, ska byggas med start hösten 2020 på ett knappt 30 000 kvadratmeter stort område i Stora Råbylund i östra delen av Lund. Flerfamiljshusen fördelar sig på totalt 12 huskroppar och byggs i fyra till sex våningar. Inom området byggs även tre stycken underjordiska parkeringsgarage, markparkeringar och parker.

– Serneke och Magnolia har genomfört och genomför många fina och lyckade projekt runt om i Sverige. Detta projekt är ett resultat och en fortsättning på det fina samarbetet. Vi ser mycket fram emot att få vara med och utveckla Stora Råbylund, säger Kristian Jansson, regionchef på Serneke.

– En viktig del i vår verksamhet är att värna om både långsiktiga relationer och socialt hållbar utveckling. Vårt samarbete med Serneke har sedan många år varit framgångsrikt och vi har i Serneke hittat en stabil partner som säkerställer en god kvalitet på husen. Vi är mycket glada att kunna fortsätta samarbetet med ytterligare ett projekt, säger Fredrik Lidjan, VD på Magnolia Bostad.

Samtliga bostäder i projektet beräknas stå klara för inflyttning under 2026.

Ordervärdet om cirka 840 miljoner kronor inkluderas i orderingången för fjärde kvartalet 2019.

Kristian Jansson, regionchef Serneke Bygg AB
kristian.jansson@serneke.se

Johan Live, pressansvarig Serneke Group AB
Tel: +46  768 68 11 37

Denna information är sådan information som Serneke är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 18 december 2019, kl. 18.00 CET.

Serneke är en snabbt växande koncern verksam inom bygg, anläggning, projektutveckling och fastighetsförvaltning. Koncernen grundades 2002 och har idag intäkter omkring 6,5 miljarder kronor och cirka 1 200 anställda. Genom att tänka nytt driver Bolaget utvecklingen och skapar effektivare och mer innovativa lösningar för ett ansvarsfullt byggande. Bolaget bygger och utvecklar bostäder, kommersiella fastigheter, industrilokaler, offentliga byggnader, vägar och anläggningar samt övrig infrastruktur. Bolagets kunder utgörs av offentliga och kommersiella beställare och verksamheten är fokuserad kring de tre storstadsregionerna Göteborg (Region Väst), Stockholm (Region Öst) och Malmö (Region Syd). Serneke har sitt huvudkontor i Göteborg och kontor i Stockholm, Malmö, Alingsås, Borås, Eskilstuna, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Karlstad, Luleå, Skövde, Strömstad, Trollhättan, Uppsala, Varberg och Växjö.  Bolagets B-aktie (SRNKE) är noterad på Nasdaq Stockholm sedan november 2016.

Mer information om Serneke Group AB finns på www.serneke.se