Halvårsrapport 2016

Januari – juni 2016

Genombrottsorder till Sydostasien värd 67 MSEK

Andra kvartalet

• Nettoomsättning uppgick till KSEK 66 (161)
  • Periodens resultat uppgick till KSEK -4 780 (177)
  • Resultat per aktie: SEK -0,11 (0,01)
  • Säkrar genombrottsorder till Sydostasien med fokus inom sprängmedel och narkotika
  • Stärker marknadsnärvaron på den svenska säkerhetsmarknaden
  • Erhåller en andra order i Indien

Perioden januari – juni

• Nettoomsättning uppgick till KSEK 696 (393)
  • Periodens resultat uppgick till KSEK -7 449 (-3 183)
  • Resultat per aktie: SEK -0,17     (-0,15)
  • Eget kapital per aktie: SEK 0,84 (1,34)
  • Engångskostnader belastar resultatet med MSEK 1,2

VDs kommentar

När jag efter många timmars resande från Sydostasien landade på svensk mark igen gjorde jag det med säkra steg och med stor tillförsikt inför framtiden.

Genombrottsordern på 67 MSEK kom från olika blåljusmyndigheter i Sydostasien och omfattar hundratals instrument tillsammans med ChemDash, den molntjänst som vi lanserade under april månad. Denna order stärker oss i det fortsatta marknadsarbetet och bekräftar vår fokusering på sprängmedel och farliga ämnen.

Serstechs lösning kommer att användas för att identifiera potentiellt farliga kemikalier ute i fält, främst sprängmedel och narkotika. Detta inkluderar även fängelser som kommer använda Serstechs lösning för att identifiera kemikalier i den ström av varor som flyter in och ut ur fängelser.

Leveranserna av de första systemen till Sydostasien kommer att inledas under hösten och fortgå under hela nästa år.

Att kombinera instrument med molntjänst knyter ihop alla kemiska detektor-instrument och tillhörande data med verksamheten och dess medarbetare. Detta gör att våra användare kan få ut mer av sitt instrument och öka sin produktivitet. Serstech är helt unika med att erbjuda en molntjänst till handhållna Raman instrument och det är en härlig känsla att se kundernas reaktion på hur Serstechs lösning kan underlätta deras arbete i vardagen.

Ordern till Sydostasien markerar början på en ny fas för Serstech där vi lämnar utvecklingsmiljön och blir ett kommersiellt företag fullt ut. Vi har ökat produktionskapaciteten markant, vi bygger vidare på vårt koncept, vi stärker vår organisation och vi säkerställer en ökad marknadsnärvaro på global nivå.

Intresset för Serstechs lösning har under kvartalet ökat markant och vi har växlat upp takten i vår försäljningsorganisation genom att utöka den med två säljare som tillsammans har mer än 40 års erfarenhet inom CBRNe. Under kvartalet har samarbetet med Hotzone Solutions fortsatt och innefattar nu även ett samarbete på R&D nivå.

Resan för Serstech har just börjat och det finns bara en väg för oss att gå, och det är framåt.

We make the world chemically aware and safer!

Mikael Wanland, VD, Serstech AB (publ)

Försäljning och resultat

Nettoomsättningen uppgick till KSEK 696 (393 KSEK). Det redovisade resultat för perioden uppgick till KSEK -7 449 (-3 183), vilket är enligt plan.

Resultatet har belastats med avskrivningar för aktiverade kostnader på MSEK 1,0 och engångskostnader på MSEK 1,2.

Bolagets försäljning varierar också mellan olika kvartal då försäljningsarbetet är projektbaserat med långa cykler.

Resultatet per aktie under perioden uppgick till SEK    -0,17 per aktie (-0,15).

Investeringar

Serstechs totala investeringar under perioden januari-juni 2016 uppgick till KSEK 4 823 (7 068) och avsåg immateriella anläggningstillgångar med KSEK 4 797 (7 039) såsom balanserade utgifter för utvecklingsarbeten och vad avser materiella anläggningstillgångar KSEK 26 (29) såsom inventarier, verktyg och installationer.

Avskrivningar

Resultatet för perioden januari till juni 2016 har belastats med KSEK 1 029 (32) i avskrivningar varav KSEK 27 (32) avskrivningar på inventarier, verktyg och installationer, KSEK 1 002 (0) avskrivningar på tidigare års balanserade utgifter för utvecklingsarbete samt 0 (0) avser avskrivning av goodwill.

Likviditet och finansiering

Bolaget hade vid periodens utgång KSEK 6 934 (6 197) i likvida medel och KSEK 500 i outnyttjade krediter. Per rapportdatumet hade bolaget långfristiga räntebärande skulder om KSEK 3 333 (1 812).

Vid företrädesemissionen i mars tillfördes bolaget MSEK 23,5 före emissionskostnader som uppgick till MSEK 4,0.

Eget kapital, aktiekapital och antal aktier

Per den 30 juni 2016 uppgick Serstechs egna kapital till KSEK 35 882 (28 683).

Bolagets soliditet uppgick den 30 juni 2016 till 66 procent (84).

Aktiekapitalet är fördelat på 42 746 204 aktier med ett kvotvärde om SEK 0,11. Samtliga aktier utgörs av samma serie och äger samma rätt till röst och vinst i bolaget.

Notering

Aktien handlas sedan den 28 augusti 2013 på AktieTorget under kortnamnet SERT och med ISIN-kod SE0005365095. Per den 30 juni 2016 hade bolaget cirka 2 000 aktieägare.

Anställda

Per den 30 juni 2016 hade Serstech 13 anställda (8,5) varav 10 män och 3 kvinnor.

Väsentliga händelser under perioden

Företrädesemissionen tillför Bolaget knappt KSEK 23,5 före emissionskostnader som beräknas uppgå till MSEK 4.

Antal aktier uppgår efter nyemissionen till 42.746.204 och aktiekapitalet är SEK 4.808.946.

Serstech förstärkte försäljningsorganisationen med Jose Miguel Jimenez som anställdes som Area Sales Manager och tillträdde sin befattning hos Serstech den 23 maj. Jose har verkat inom Bruker Detection med försäljning av instrument inom CBRNe industrin under 10 års tid.

I samband med detta lämnade Jan Sonnvik sin tjänst som VP Engineering och övergick till egen konsultverksamhet där bl.a. Serstech är en av uppdragsgivarna.

Under april månad kunde Serstech kommunicera att företaget erhållit en andra order på den indiska marknaden. Serstech erhöll en utvärderingsorder från en av de stora internationella flygplatserna i Indien gällande identifiering av sprängmedel.

Serstech höll den 11 maj 2016 årsstämma där det i huvudsak beslutades om fastställande av årsredovisning och revisionsberättelse samt att bevilja ansvarsfrihet åt verkställande direktören och styrelsens ledamöter.

Till styrelsen omvaldes Thomas Pileby och Anders Laurin samt Sophie Persson.

Till revisor omvaldes Per Arne Pettersson, Deloitte AB.

Vidare beslutades att uppdra till ordföranden att sammankalla en valberedning bestående av de tre största aktieägarna som till årsstämman 2017 skall föreslå styrelseledamöter och stämmoordförande och revisor samt ersättning till styrelse och revisorer.

I maj 2016 kunde Serstech meddela att bolaget stärker marknadsnärvaron i Sverige genom samarbete med CBRN Academy med fokus inom säkerhetsområdet.

CBRN Academy har som uppdrag att bearbeta huvudaktörerna inom den Svenska försvars- och säkerhetsindustrin. Johan Carlqvist, VD för CBRN Academy har över 25 års erfarenhet i säkerhetsindustrin, i Sverige såväl som internationellt.

I början av juni 2016 kunde Serstech meddela att företaget säkrar genombrottsorder till Sydostasien med fokus inom sprängmedel och narkotika. Ordern är värd 67 MSEK.

Serstech har fått order på Ramaninstrument och ChemDash molntjänst som spänner över två år, till slutet av 2017. Ordern är totalt värd ca MSEK 67 med leverans av den första tredjedelen av enheterna före slutet av 2016. En första delbetalning har redan erhållits.

Lösningen som Serstech levererar kommer att användas av ett flertal blåljusmyndigheter och fängelseanstalter för att identifiera sprängmedel, narkotika samt övriga farliga substanser och kemikalier.

Serstech är av kontraktsskäl förhindrad att namnge slutkunderna och deras hemvist.

Serstech AB har i samråd med bolagets finansiella rådgivare beslutat att flytta fram noteringen på First North till tredje kvartalet beroende på en ökad arbetsbelastning som den nyligen kommunicerade genombrottsordern medför.

Inga väsentliga händelser efter periodens utgång har skett.

Framtid

Som en konsekvens av den stora genombrottsordern som erhölls i juni har produktionskapaciteten ökats väsentligt och lageruppbyggnad inletts för att kunna möta de planerade leveranserna under hösten.

Styrelsen för Serstech bedömer att de förändringar som styrelsen beslutat om i början på 2016 vad gäller ledning, strategifokusering, kostnadseffektivitet och finansiering säkerställer målet att uppnå positiva kassaflöden vid slutet av 2016 och nå omsättning på MSEK 150 inom tre år.

Redovisningsprinciper

Rapporten är upprättad i enlighet med BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning, K3. Övergången till K3 innebar dock ingen väsentlig förändring av de redovisningsprinciper som bolaget tillämpat tidigare förutom rubriceringen av posterna under eget kapital. Jämförelseposterna är därför inte omräknade.

Bolagets tillgångar och skulder upptas till anskaffningsvärdet respektive nominellt värde om ej annat framgår.

Denna rapport har ej varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Kommande rapporttillfällen

Bolaget lämnar återkommande ekonomisk information enligt följande plan:

17/11 2016 Delårsrapport jan – sept 2016

24/2 2017   Bokslutskommunike´2016

9/5 2017     Q1 rapport+ Årsstämma

För mer information vänligen kontakta:

Mikael Wanland,

VD, Serstech AB

tel: +46 760 94 12 17

e-mail: mw@serstech.com

Thomas Pileby,

Styrelseordförande Serstech AB

tel: +46 702 072 643

e-mail: tp@serstech.com

eller besök www.serstech.com

Om Serstech

Serstech skapar medvetande om kemikalier i samhället genom att omvandla information från mätinstrument och databaser till kunskap som gör verksamheter effektivare. Genom en kombination av en säker molnlösning och innovativa instrument skapar vi snabbt enkla system som hanterar allt från sprängämnen och narkotika till farligt gods och industrikemikalier. Kunder inom industrin sparar tid och pengar genom snabb och enkel kvalitetskontroll av råvaror, medan man inom tull, polis och miljösäkerhet skapar ett tryggt och säkert samhälle. Serstech är noterat på AktieTorget och har sitt kontor på Ideon i Lund.