Kvartalsrapport 1 2016

Första kvartalet

• Nettoomsättning uppgick till KSEK 630 (232)
  • Periodens resultat uppgick till KSEK -2 579 (-3 362)
  • Resultat per aktie*: SEK -0,12     (-0,16)
  • Erhåller order avseende kemiskt försvar
  • Tecknar avtal med säljpartner i Frankrike
  • Vinner upphandling i Indien
  • Tillförs MSEK 23,5  i nyemission
  • Nettoomsättning uppgick till KSEK 630 (232)
  • Periodens resultat uppgick till KSEK -2 579 (-3 362)
  • Resultat per aktie*: SEK -0,12     (-0,16)
  • Eget kapital per aktie*: SEK 1,64 (1,34)

Perioden januari – mars

Antal aktier uppgår efter nyemissionen till 42 746 204 och aktiekapitalet är 4 808 946 SEK. I rapporten har emellertid 21 373 102 aktier använts vid beräkningar då bolaget inte förfogade över hela kapitalet innan periodens utgång.

VDs Kommentar

När jag nu skriver detta VD ord gör jag det sittandes i en flygplansstol, på väg till ett möte med kund. Denna verklighet sammanfattar första kvartalet rätt väl och så kommer även de kommande kvartalen se ut. Mötet med kund och utvecklingen av vårt partnernätverk är de i särklass högst prioriterade aktiviteterna på Serstech och kommer så förbli lång tid framöver. Serstech har ett helhetserbjudande och detta är vi mycket stolta över. Inte nog med att det är ett erbjudande som är hundra procent Serstech, det är även ett erbjudande som är unikt. De frön vi sår idag kommer bära frukt under året.

Under kvartalet har vi fördjupat vårt fokus inom säkerhetssegmentet och i synnerhet inom identifiering av sprängmedel. Vi har intensifierat vårt samarbete med Hotzone Solutions och tillsammans utvecklat en enkel och smidig lösning för att på ett säkert sätt identifiera potentiellt farliga ämnen och sprängmedel. Hotzone Solutions har även i sin roll som systemintegratör kontinuerligt köpt in flera Serstech 100 Indicator till sina mobila laboratorielösningar.

Med vårt tydligare fokus inom säkerhet och sprängmedel har vi fortsatt expansionen av vårt partnernätverk. Vårt partnernätverk sträcker sig nu till ett tjugotal länder i främst norra Europa, Sydamerika, Sydostasien samt Indien.

Indien har varit föremål för flera attentat genom åren. Samtidigt utvecklas Indiens ekonomi starkt och säkerhetssegmentet är därför ett prioriterat område för att säkerställa en fortsatt trygg ekonomisk utveckling. Under första kvartalet vann Serstech genom en partner en utvärderingsorder till polismyndighet samt en av de stora internationella flygplatserna i Indien. Vi kommer i nära samarbete med vår partner följa utvärderingen av vår lösning hos dessa kunder.

Vidare genomförde Serstech under kvartalet en garanterad nyemission om MSEK 23,5 som möjliggör fortsatt fokusering på marknadsbearbetning. Bolaget förfogar därmed över den kassa som behövs för att ta Serstech till ett positivt kassaflöde.

I slutet av april lanserade vi vår egenutvecklade molntjänst ChemDash och vi kommer under maj månad jobba vidare med att implementera ChemDash hos redan befintliga kunder.

Med nyvunna order, nära samarbeten med välrenommerade integratörer som Hotzone Solutions, ett växande säljpartnernätverk och en ökande efterfrågan så är vi på väg att förverkliga våra mål och bidra till en säkrare värld.

We make the world chemically aware and safer!

Mikael Wanland, VD, Serstech AB (publ)

Försäljning och resultat

Nettoomsättningen uppgick till KSEK 630 (KSEK 232 ). Det redovisade resultat för perioden uppgick till KSEK -2 579 (KSEK -3 362), vilket är enligt plan.

Resultatet har belastats med avskrivningar för aktiverade kostnader samt emissionskostnader.

Bolagets försäljning varierar mellan olika kvartal då försäljningsarbetet är projektbaserat med långa cykler.

Resultatet per aktie under perioden uppgick till SEK   -0,12 per aktie (SEK -0,16).

Investeringar

Serstechs totala investeringar under perioden januari-mars 2016 uppgick till KSEK 3 084 (KSEK 687) och avsåg immateriella anläggningstillgångar med KSEK 3 084 (KSEK 687) såsom balanserade utgifter för utvecklingsarbeten och vad avser materiella anläggningstillgångar KSEK 0 (0) såsom inventarier, verktyg och installationer.

Avskrivningar

Resultatet för perioden januari till och med mars 2016 har belastats med KSEK 967 (KSEK 16) i avskrivningar varav KSEK 27 (KSEK 16) avskrivningar på inventarier, verktyg och installationer, KSEK 940 (KSEK 0) avskrivningar på tidigare års balanserade utgifter för utvecklingsarbete samt 0 (0) avser avskrivning av goodwill.

Likviditet och finansiering

Bolaget hade vid periodens utgång KSEK 13 924 (KSEK 15 657) i likvida medel och KSEK 500 i outnyttjade krediter. Per rapportdatumet hade bolaget långfristiga räntebärande skulder om KSEK 3 592 (KSEK 1 843).

Vid företrädesemissionen i mars tillfördes bolaget MSEK 23,5 före emissionskostnader som uppgick till MSEK 4,0.

Eget kapital, aktiekapital och antal aktier

Per 31 mars 2016 uppgick Serstechs egna kapital till KSEK 35 070 (KSEK 28 569)

Bolagets soliditet uppgick den 31 mars 2016 till 71 procent (77).

Aktiekapitalet är fördelat på 21 373 102 aktier med ett kvotvärde om SEK 0,11. Samtliga aktier utgörs av samma serie och äger samma rätt till röst och vinst i bolaget. Under slutet av mars avslutade Serstech en nyemission. Antal aktier uppgår efter nyemissionen till 42 746 204 och aktiekapitalet är SEK 4 808 946 .

Notering

Aktien handlas sedan den 28 augusti 2013 på AktieTorget under kortnamnet SERT och med ISIN-kod SE0005365095. Per den 31 mars 2016 hade bolaget cirka 900 aktieägare.

Anställda

Per den 31 mars 2016 hade Serstech 13 anställda (8,5) varav 10 män och 3 kvinnor.

Väsentliga händelser under perioden

Serstech kunde i januari meddela att företaget erhållit en order från en kund inom kemiskt försvar (CBRNE) avseende ett system för identifiering av okända ämnen. Systemet omfattar såväl Serstechs molntjänst för effektiv hantering av instrument och delning av information som ett antal handhållna instrument. Bolaget har även erhållit ytterligare en order på instrument inom försvarssektorn. Det sammanlagda ordervärdet är på cirka 1 miljon kronor.

I februari 2016 kallade styrelsen i Serstech till en extra bolagsstämma för beslut om bland annat godkännande av styrelsens beslut om företrädesemission varefter Serstech AB (publ) meddelade att bolaget har för avsikt att genomföra en nyemission om MSEK 23,5 med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Företrädesemissionen är genom garantiåtaganden av etablerade garanter och större investerare säkerställd till motsvarande 100 % av emissionsbeloppet. Bolaget har ansökt om att byta handelsplats till Nasdaq First North.

Likviden från nyemissionen säkrar finansiering för intensifierad marknadsbearbetning som inbegriper såväl fortsatt internationell expansion som ökad kundanpassning av såväl instrument som molntjänst. Av emissionslikviden kommer fem miljoner kronor att användas till lösa den lånefinansiering som gjordes under november 2015. Det är styrelsens uppfattning att företrädesemissionen tar Bolaget till positiva kassaflöden. Serstech skall uppvisa ett positivt kassaflöde och nettoresultat mot slutet av 2016 samt på rullande tolvmånaders basis omsätta i storleksordningen MSEK 150 inom tre år.

I februari meddelades att Peter Höjerback efter åtta år lämnar rollen som VD i Serstech AB. Till ny VD har utsetts Mikael Wanland, tidigare försäljningschef på Serstech.

Mikael Wanland har över 15 års erfarenhet av internationell försäljning. Han har tidigare varit verksam på instrumentföretaget Unfors RaySafe där han byggde upp en asiatisk verksamhet. Mikael har stor kunskap om försäljning på tillväxtmarknader på global nivå.

De synkroniserade terrorattentaten i Paris under 2015 vittnar om ett ökat terrorhot i Frankrike och världen i stort. Bara dagar efter terrordåden i november 2015 deltog Serstech som utställare på den stora säkerhetsmässan Milipol i Paris. Redan där märktes det ökade behovet av säkerhet och metoder för att upptäcka och analysera sprängämnen i tid.

I mars 2016 meddelades att Bolaget stärker sin marknadsnärvaro med ny säljpartner i Frankrike i och med att Serstech och Polytec SAS France slöt ett säljpartneravtal.

Under första kvartalet vann Serstech ett mindre myndighetsanbud i Indien för identifikation av sprängmedel. Även om ordern är relativt liten, två Serstech 100 Indicator enheter, innebär den en validering av Serstechs produkt, och medför att möjligheten för betydligt större order i framtiden ökar.

Teckningsperioden för företrädesemissionen i Serstech AB (publ) avslutades den 17 mars 2016 och sammanräkningen visar att emissionen tecknades till 74 procent. Teckning med stöd av teckningsrätter motsvarade 59 procent och teckning utan stöd av teckningsrätter motsvarade 15 procent av de erbjudna aktierna. Resterande aktier, motsvarande 26 procent av emissionen, tilldelas de emissionsgaranter som enligt avtal med Bolaget åtagit sig att teckna aktier i emissionen i förhållande till gjorda åtaganden.

Företrädesemissionen tillför Bolaget MSEK 23,5 före emissionskostnader vilka beräknas uppgå till MSEK 4 .

Vid periodens utgång hade MSEK 13,9 inbetalts till bolagets bankkonto.

Antal aktier uppgår efter nyemissionen till 42 746 204 och aktiekapitalet är SEK 4 808 946 .

Serstech förstärker försäljningsorganisationen med Jose Miguel Jimenez som har anställts som Area Sales Manager och tillträder sin befattning hos Serstech den 23 maj. Jose har verkat inom Bruker Detection med försäljning av instrument inom CBRNe industrin under 10 års tid.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

Under april månad erhöll Serstech en andra order på den indiska marknaden, till en av de stora internationella flygplatserna i Indien.

Framtid

Serstech bedömer att de förändringar som beslutats om i början på 2016 vad gäller ledning, strategifokusering, kostnadseffektivitet och finansiering säkerställer målet att uppnå positiva kassaflöden vid slutet av 2016 och nå omsättning på MSEK 150 inom tre år.

Redovisningsprinciper

Rapporten är upprättad i enlighet med BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning, K3. Övergången till K3 innebar dock ingen väsentlig förändring av de redovisningsprinciper som bolaget tillämpat tidigare förutom rubriceringen av posterna under eget kapital. Jämförelseposterna är därför inte omräknade.

Bolagets tillgångar och skulder upptas till anskaffningsvärdet respektive nominellt värde om ej annat framgår.

Denna rapport har ej varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Kommande rapporttillfällen

Bolaget lämnar återkommande ekonomisk information enligt följande plan:

18 aug 2016                             Delårsrapport jan – jun 2016

17 nov 2016                             Delårsrapport jan – sep 2016

För mer information vänligen kontakta:

Mikael Wanland,

VD, Serstech AB

tel: +46 760 94 12 17

e-mail: mw@serstech.com

Thomas Pileby,

Styrelsens ordförande, Serstech AB

tel: +46 702 072 643

e-mail: tp@serstech.com

eller besök www.serstech.com

Om Serstech

Serstech skapar medvetande om kemikalier i samhället genom att omvandla information från mätinstrument och databaser till kunskap som gör verksamheter effektivare.