Rätt person sparar upp till 80% energi på din pump

Report this content

Serviceverkstäderna inom pumpområdet tar täten när det gäller energieffektiviseringen och lagkravet på energideklarationer genom att starta

Serviceverkstäderna inom pumpområdet tar täten när det gäller energieffektiviseringen och lagkravet på energideklarationer genom att samla spetskompetensen i branschorganisationen Servicesektionen. Fröet som såddes 2004 genom bildandet av Servicesektionen inom Swepump har nu nått en ny nivå genom den stora, lyckade satsningen på kompetens och kvalitet. Detta har skett genom att skapa ett eget utbildningssystem, etablera en diplomering av pumpservicetekniker och en certifiering av pumpserviceföretag. Samverkan inom hela branschen inom området energi och kompetens har enat fabrikanter och serviceverkstäder. Målsättningen är att sprida kunskap om de stora besparingar som ett riktigt konfigurerat pumpsystem kan betyda för energikostnaden.

De närmaste åren kommer att betyda ett stort generationsskifte av pumpar. Bytet av alla dessa pumpar möjliggör stora besparingspotentialer. Praktiska exempel visar att det finns möjlighet till besparingar på upp till 80 % om du väljer rätt pump i förhållande till vilket system och vilken vätska som ska pumpas. Men besparingen kräver att du väljer en kompetent pumpinstallatör som har mycket god kunskap om pumpar och styrutrustning, och som på plats kan göra en riktig bedömning och installation.

Kort och gott handlar det om bästa funktion till rätt pris. Det innebär inte alltid lägsta investering och heller inte att den pumpen du monterar är likadan som suttit där tidigare. Erfarenhet och utbildning är en del av nyckeln till detta. Genom att en egen utbildning har skapats i samråd med tillverkarna så är Servicesektionens medlemmar de som har bästa förutsättningar att hitta de enkla lösningarna och skapa de stora energibesparingarna. Detta möjliggör också att kompetensen inom branschen kan hållas på samma höga nivå som den tekniska utvecklingen.

Samarbete mellan Sveriges pumpserviceföretag ger också möjlighet till breddad kunskap och ett internationellt perspektiv. Ett positivt steg med många synergieffekter då den snabba internationella utvecklingen gör det svårt att som ensamt företag hinna med den anpassning som krävs. EuP-direktiv, energideklarerade pumpar och omfattande verktyg för LCC/LCA-kalkyler är några områden som har sitt ursprung i det europeiska samarbetet och som den svenska pumpbranschen kan sprida genom samverkan.

FAKTARUTA

SWEPUMP är den svenska branschorganisationen för tillverkare, importörer och serviceföretag av pumpar, pumpstationer och tillhörande produkter inom flödeshantering.

År 2004 bildades Servicesektionen inom SWEPUMP. Medlemmar i Servicesektionen är företag som arbetar med installation, service och underhåll av pumpar, pumpsystem och tillhörande produkter. Servicesektionens medlemsföretag är certifierade och arbetar med diplomerade servicetekniker. Servicesektionen har för närvarande 37 diplomerade tekniker, och 11 certifierade pumpserviceföretag, vilket höjer kunskapsnivån och förbättrar kvaliteten på installationer och service. Servicesektionen består idag av 28 medlemsföretag med spridning från Luleå i norr till Helsingborg i söder. Antalet certifierade företag växer kontinuerligt.

Styrelsens ordförande är Jan Lundin från Stockholms Pumpservice och övriga ledamöter är Mats Elofsson, Techflow, Hans Jansson, ITT Flygt och Johan Lohall, Pumpsnabben.

Organisationens kansli finns på Teknikföretagen i Stockholm.

Robert Kingfors

robert.kingfors@teknikforetagen.se