Bokslutskommentar från Setra för det fjärde kvartalet 2023

Träindustriföretaget Setra redovisar för fjärde kvartalet 2023 ett rörelseresultat på -191 (-69) Mkr. Nettoomsättningen uppgick till 1 273 (1 395) Mkr.

• Trävarumarknaden fortsatte att vara utmanande under det fjärde kvartalet. Störst negativ påverkan på resultatet är fortsatt kombinationen av historiskt höga råvarupriser med låga försäljningspriser. För kommande kvartal har vi slutit avtal med ökade priser. Efterfrågan förbättrades i USA och Asien samtidigt som den underliggande efterfrågan i Skandinavien och Europa är fortsatt svag, säger Marcus Westdahl, Setras VD.

Under sommaren 2021 beslutade Setras styrelse om investering i en ny klentimmerlinje i Skinnskatteberg. Nu, drygt två år senare, är installationen pågående och beräknas vara i drift under våren 2024. Investeringen inklusive tillkommande åtgärder är ett viktigt steg i Setras anläggningsstrategi.

Investeringarna i ytterligare förädlingssteg av råvaran fortskrider. Installationen av den nya CNC-maskinen i Långshyttan påbörjades i slutet av 2023. Med en andra CNC kommer Setras kapacitet i fabriken för korslimmat trä att fördubblas. Det pågår även en pelletsinvestering i Långshyttan.

I januari flyttar Setra sitt huvudkontor till Råsundavägen 12 i Solna. Flytten sker inom Solna till mer moderna och ändamålsenliga lokaler och närheten till olika kommunikationsslag är fortsatt god för besökare.

Kassaflödet från den löpande verksamheten för det fjärde kvartalet uppgick till 127 (-112) Mkr.

Nyckeltal* okt-dec (3 mån) jan-dec (12 mån)
2023 2022 2023 2022
Nettoomsättning, Mkr 1 273 1 395 5 262 6 364
Rörelseresultat, Mkr -191 -69 -237 1 206
Resultat efter skatt, Mkr -157 -54 -194 952
Rörelsemarginal, % -15 -4,9 -4,5 19
Avkastning på operativt kapital, %, RTM -10 56
Kassaflöde från löpande verksamhet, Mkr 127 -112 337 810
Utdelning till företagets ägare, Mkr 476 629

*Setra redovisar ingen fullständig bokslutskommuniké.

Marcus Westdahl, VD och koncernchef, telefon 08-705 03 75, mobil 073-098 14 00
Johanna Gydingsgård, CFO, telefon 08-705 03 03, mobil 072-453 85 41

På Setra vill vi vara grönsamma. När en verksamhet är lönsam för alla, kallar vi det för Grönsamhet. Setra är ett av Sveriges största träindustriföretag. Vi förädlar råvara från ansvarsfullt brukade skogar till klimatvänliga produkter såsom limträ, hyvlat, komponenter, KL-trä och sågade trävaror. Vi säljer även bioprodukter som bark, flis och spån till kunder inom pappers- och massaindustrin samt till energiframställning. Våra kunder finns globalt. Läs gärna mer på setragroup.com.