Delårsrapport januari-mars 2007

Starkt första kvartal för Setra

Setra, Sveriges största träindustriföretag, redovisar en fortsatt stark utveckling. Rörelse-resultatet för första kvartalet uppgick till 161 (24) Mkr, en förbättring med 137 Mkr jämfört med föregående år. Samtliga kundsegment liksom de flesta geografiska marknader har uppvisat en positiv utveckling.

– Trots stigande råvarupriser är det positivt att kunna konstatera att rörelsemarginalen ökat med två procentenheter sedan förra kvartalet, säger Kent Torwald, VD och koncernchef. En stark marknad med fortsatt hög efterfrågan och stigande priser har bidragit till detta.

– Råvarupriserna kommer sannolikt att fortsätta stiga under året. Särskilt i norra Sverige är utbudet begränsat. Där har redan högre priser aviserats för andra kvartalet, säger Kent Torwald.

Rörelsemarginalen uppgick till 10,3 procent för kvartalet jämfört med 8,3 procent för kvartal fyra 2006. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 31 (-142) Mkr. Förbättringen på 173 miljoner förklaras främst av den goda resultatutvecklingen.

– Fortsatt låga lager, en god orderstock samt en fortsatt stabil efterfrågan inom viktiga marknadssegment och produktgrupper, bör ge fortsatta möjligheter till en positiv utveckling av Setras leveransvolymer och priser. Den sammantagna bedömningen är att årets resultat väsentligt kommer att överstiga resultatet för 2006, säger Kent Torwald.

Under första kvartalet har beslut fattats om att investera totalt 70 miljoner kronor i Setras anläggningar i Nyby (Uppsala) och Kvarnåsen (Norsjö). Syftet är att förbättra utbyte, höja kvalitet och öka förädlingsgraden vid de båda anläggningarna. I Nyby avser investeringen en ny sönderdelningslinje och i Kvarnåsen ett nytt måleri och ökad efterbehandlingskapacitet.