Delårsrapport januari-mars 2008

• Koncernens nettoomsättning för första kvartalet 2008 uppgick till 1 317 (1 565) Mkr. Minskningen jämfört med samma period föregående år är ett resultat av såväl lägre priser som lägre försäljningsvolymer.
• Rörelseresultatet för perioden janauri-mars 2008 uppgick till 5 (161) Mkr, en försämring med 156 Mkr jämfört med samma period föregående år. Resultatförsämringen är främst en effekt av lägre försäljningspriser och leveransvolymer samt högre råvarukostnader.
• Resultat efter skatt uppgick för kvartalet till -4 (109) Mkr. Resultat per aktie uppgick till -0,17 (3,44) kronor.
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick för perioden till -69 (31) Mkr. Kassaflödet har påverkats negativt av ökad kapitalbindning i rörelsekapital. Ökningen av rörelsekapital förklaras främst av ökade lagernivåer.

Kent Torwald, VD och koncernchef kommenterar:
”Setra, liksom branschen i stort, har haft en svag inledning av året. Priserna på trävaror har fallit och ligger närmare 15 procent under de som gällde fjärde kvartalet 2007. Samtidigt ligger råvarupriserna kvar oförändrade på en hög nivå. Lagersituationen i producentled är fortsatt mycket ansträngd. De konjunkturutsikter som presenteras för våra huvudmarknader ger inte anledning att förvänta sig någon förbättring i marknadsläget de närmaste kvartalen.

För att minska lagernivåerna och förbättra kassaflödet beslutade Setra under kvartalet att genomföra omfattande produktionsneddragningar. Åtgärderna kommer att få effekt framförallt under andra halvåret 2008.

Setra har under kvartalet gjort två förvärv. I januari ökade Setra engagemanget och ägandet i den industriella hustillverkaren Plusshus. Förvärvet är ett led i Setras strategiska satsning på den växande marknaden för flervåningshus i trä. I mars förvärvade Setra den norska listtillverkaren Barkevik Bruk A/S, ett dynamiskt företag med hög kvalitetsprofil inom förädling. Förvärvet stärker Setras position på den norska marknaden och breddar vårt nuvarande erbjudande till norsk bygghandel. Dessutom skapar förvärvet en plattform i Norge för Setras fortsatta steg mot att bli en fullsortimentsleverantör till skandinavisk bygghandel.”