Fortsatt starkt resultat för Setra

Fortsatt starkt resultat för Setra

Setra, Sveriges största träindustriföretag, redovisar en fortsatt stark resultatutveckling för tredje kvartalet 2006. Rörelseresultatet på 125 (-61) miljoner kronor för årets första nio månader är en förbättring med 186 miljoner kronor jämfört med motsvarande period föregående år. Den positiva resultatutvecklingen är en effekt av ökad bruttovinstmarginal och pågående effektiviseringsåtgärder.

– Särskilt glädjande är vårt starka kassaflöde, säger Kent Torwald, vd och koncernchef. Det är en effekt av dels den positiva resultatutvecklingen, dels ett aktivt internt arbete med att minska kapitalbindningen.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 266 (-76) miljoner kronor.

Koncernens nettoomsättning för januari-september uppgick till 4 257 (3 946) miljoner kronor. Ökningen är främst ett resultat av högre priser.

– Under kvartalet har råvarupriserna höjts med i genomsnitt cirka sju procent, men en fortsatt stark efterfrågesituation på samtliga våra huvudmarknader har inneburit att vi kunnat behålla våra rörelsemarginaler, säger Kent Torwald. Vår bedömning är att resultatutvecklingen under kvartal fyra blir fortsatt positiv.

Marknadslanseringen av Trälyftet, Setras byggsystem för flervåningshus i massivträ, fortsätter.
– En bekräftelse på att byggsystemet attraherar både kunder och entreprenörer är att Trälyftet nyligen utsågs till vinnare i SABO/HBV:s riksomfattande tävling ”Bygg nytt i trä”, säger Kent Torwald. Utmärkelsen ger stöd åt den fortsatta kommersialiseringen av Trälyftet och vår målsättning att öka förädlingsgraden på trä genom innovativ produktutveckling.

Delårsrapporten i sin helhet finns publicerad på www.setragroup.se under rubrik ”Finansiella rapporter”.