Framtidssatsningar i Setra Skinnskatteberg

Träindustriföretaget Setra och energi- och tekniktjänsteföretaget Dalkia invigde idag genomförda investeringar på totalt 120 miljoner kronor vid Skinnskatteberg sågverk i Västmanland. Det handlar om en modern timmersortering med röntgenutrustning, en miljövänlig biobränslepanna samt utökad torkningskapacitet.

Setra och Dalkia har under det gångna året genomfört en modernisering av Setras furusågverk i Skinnskatteberg. Totalt har 120 miljoner kronor investerats för att skapa en anläggning som ska kunna möta framtidens krav på effektivitet och miljövänlighet.

– Den nya timmersorteringen är utrustad med röntgenmätteknik som möjliggör en detaljerad mätning av såväl stockens yttre delar som dess inre kvalitetsegenskaper. Detta innebär att vi får en mer exakt kvalitetssortering och att varje timmerstock kan användas på ett optimalt sätt. Genom att stockarna sorteras efter vad de ska användas till, exempelvis snickerier, kan sågningen kundanpassas redan i början av produktionsprocessen, säger Kent Torwald, vd och koncernchef i Setra Group.

Timmersorteringen har levererats av Tähkä Oy, mät- och röntgenutrustningen av RemaControl och torkanläggningen av Valutec AB.

En ny effektiv och miljövänlig biobränslepanna har uppförts av Dalkia. I biobränslepannan eldas bark, flis och spån för att kostnadseffektivt kunna leverera en produkt fri från koldioxid till sågverkets virkestorkar och värmesystem. Dalkia kommer också att ansvara för pannans drift och underhåll i ett långsiktigt samarbete kring energileveranser.

– Att säkerställa det ökade behovet av hetvattenförsörjning har varit en förutsättning för att kunna bygga ut torkkapaciteten och genomföra andra kvalitetshöjande satsningar vid sågverket. Det känns verkligen roligt för oss att delta som partner i detta projekt, eftersom minskad miljöpåverkan och effektivare drift är så tätt sammankopplat, säger Philippe Charles, vd och koncernchef för Dalkia i Norden.

Moderniseringen av Skinnskatteberg sågverk uppmärksammades idag, den 24 mars, med en invigning där bland andra Philippe Charles, vd och koncernchef för Dalkia Nordic, och Kent Torwald, vd och koncernchef Setra Group, deltog.

Kent Torwald, Vd och koncernchef Setra, 070-636 74 03
Bengt-Ove Forsberg, platschef Setra Skinnskatteberg, 070-636 11 72