Gemensam organisation för råvara och bioprodukter

Setra samlar ansvaret för inköp av råvara och försäljning av bioprodukter i en gemensam organisation. Klas Flygare blir chef för den nya organisationen.

Inköp av timmerråvara och försäljning av bioprodukter för Setras affärsområden Gran, Furu och Förädlat samordnas från och med 1 december i en gemensam organisation. Klas Flygare, som idag ansvarar för Setras bioproduktsaffär, blir ny Chef för Råvara och Bioprodukter.

Den nya organisationen för råvara och bioprodukter blir gemensam för Setras tre affärsområden Gran, Furu och Förädlat. Den kommer att ledas av gemensam styrgrupp där Per Fredrikson, affärsområdeschef Gran, blir ordförande. Ansvaret för de operativa råvarufrågorna inom respektive affärsområde ligger kvar hos Magnus Olsson, Råvarukoordinator Gran, samt Per Ranudd, Råvarukoordinator Furu.

– Timmer och bioprodukter är nära sammankopplade och genom att än tydligare samordna denna affär får vi en starkare position på marknaden, säger Johan Padel, vd och koncernchef i Setra.

Allt på en timmerstock tas tillvara på sågverket. Ungefär halva stockens volym blir bräder och plank, andra halvan blir olika bioprodukter. I takt med att konkurrensen om den förnybara träfibern ökar, har bioprodukterna blivit en allt viktigare del i Setras totala affär.

Bioprodukterna utgörs huvudsakligen av råflis, torrflis, sågspån, kutterspån och bark. Viktiga kunder är bland annat massa- och pappersindustrin, värme- och kraftvärmeverk, pelletsfabriker, träfibertillverkare samt producenter av stallströ och jordförbättring.

Johan Padel, vd och koncernchef Setra, tel 08-705 03 10, mobil 070-214 82 44

Per Fredrikson, affärsområdeschef Gran, tel: 08-705 03 33, mobil: 070-569 22 94

Klas Flygare, chef Råvara och Bioprodukter, tel 05 854 85 12, mobil: 070- 676 04 97

Setra är ett av Sveriges största träindustriföretag och en ledande aktör i Europa. Vi erbjuder miljöcertifierade träprodukter för inredning och byggnation till kunder inom bygghandel och industri. Koncernen har ca 1 000 anställda och omsätter ungefär 4,5 miljarder kronor. Närmare 60 procent av omsättningen utgörs av export till Europa, Nordafrika, Mellanöstern och Japan.