• Setra Group/

Katrineholms logistikcentrum växer – nu har det första spadtaget tagits till Setras nya lagerhall

Idag har det första spadtaget tagits till en ny lagerhall på Katrineholms Logistikcentrum. I oktober förra året köpte Katrineholms Logistikcentrum AB en fastighet av Setra. Den lokal som nu byggs omfattar 5000 kvadratmeter och beräknas vara klar i oktober. De båda lokalerna ska hyras av Setra, som är Sveriges största träindustriföretag. Setra kommer bland annat att förlägga en plockhantering av kvalitetsträvaror till området.

Setra har valt att koncentrera all sin lager- och logistikverksamhet till Katrineholm.
-Det centrala läget och möjligheten att distribuera till både södra och norra Sverige med miljövänlig järnväg har varit viktiga skäl för oss att välja Katrineholm, säger Kent Torwald, vd och koncernchef. Våra kunder inom bygghandeln ställer krav på kostnadseffektiva och miljövänliga logistiklösningar.

För Katrineholms kommun är det viktigt att positionera sig i ett regionalt sammanhang. Logistiskt är Katrineholm järnvägsknutpunkten vid västra och södra stambanorna. Katrineholm ligger också i centrum av ett stjärnformat riksvägnät där riksvägarna 52, 55, 56 och 57 tvärförbinder europavägarna E4, E20 och E18.
Inom en radie av tio mil når vi en tredjedel av Sveriges befolkning och ett antal storstadsområden: Stockholm, Norrköping/Linköping, Örebro, Eskilstuna/Västerås, och Uppsala.

-Vårt strategiska läge med tillgång till de stora godsflödena i Sverige gör att vi nu satsar på att utveckla Katrineholm till den moderna knutpunkten, konstaterar kommunstyrelsens ordförande Göran Dahlström.

Katrineholms Logistikcentrum kommer att innehålla två terminaler för lossning och lastning av gods. Södra terminalen står klar i maj 2009 och har en last- och lageryta på 20 000 kvadratmeter. Norra terminalen tas i drift under andra halvåret 2010 och kommer fullt utbyggd att kunna få en last- och lageryta på cirka 50 000 kvadratmeter.

Katrineholms Logistikfastigheter AB som bygger Setras nya lagerhall ägs av Brinova Fastigheter AB och Katrineholms kommun. Brinova är ledande i Sverige på effektiva logistiklösningar inom fastighet med fördelar som närhet till hamn, väg, järnväg och med en flexibilitet i sitt nätverk med större enheter.

-Katrineholms Logistikcentrum är en viktig del av Logistikposition.com som vi etablerar i Sverige. Med dess perfekta läge kan vi visa att vi är en del av den globala varuförsörjningen som konstant ökar, säger Mikael Halling, vice vd i Brinova Fastigheter.