MBL-förhandlingen om nedläggning av Färila sågverk avslutad

Den lokala MBL-förhandlingen mellan Setras företagsledning och de fackliga företrädarna om en nedläggning av Färila sågverk i Ljusdals kommun avslutades idag. Förhandlingen avslutades i oenighet, men fackförbunden har meddelat att man inte avser att gå vidare till central förhandling. Avsikten är att sågningen i Färila ska upphöra i juli.

– Det är tungt att behöva lägga ned ett sågverk, säger Kent Torwald, vd och koncernchef i Setra. Färila sågverk har en lång tradition i bygden och kompetensen här är mycket hög. Den mycket ansträngda lönsamhetssituationen tvingar oss dock att vidta extraordinära åtgärder för att vi långsiktigt ska stärka vår konkurrenskraft.

Mot bakgrund av den tuffa marknadssituationen som råder inom trävarubranschen fattade Setras styrelse i februari 2009 beslut om att inleda MBL-förhandling om en nedläggning av Färila sågverk. En arbetstagarkonsult har medverkat i MBL-processen och lämnade nyligen sin rapport.

– Löntagarkonsultens rapport har inte tillfört något nytt som förändrar företagets inriktningsbeslut, säger Kent Torwald. Att det krävs åtgärder för att förbättra lönsamheten håller arbetstagarkonsulten med om, men konsultens förslag ger tyvärr en väsentligt sämre resultatförbättring än en nedläggning av Färila sågverk.

– Arbetstagarkonsultens förslag är att behålla ett av de två nuvarande skiften på Färila och renodla sågningen till enbart gran. Det skulle dock innebära kostnadsfördyringar om cirka 20 Mkr på årsbasis. Att köra ett sågverk på halvfart ger inga kostnadsfördelar och stärker inte vår långsiktiga konkurrensförmåga, vilket är en nödvändighet, säger Kent Torwald.

Setra Färila har cirka 70 anställda.