Nya Plusshus-order på 70 Mkr

Setra har under andra kvartalet fått nya order på Plusshus om sammanlagt 70 miljoner kronor. Beställningarna avser industriellt byggande av lägenheter och radhus för kunder i Storstockholm samt Umeå.

– Det här är ett bevis för att intresset för det industriella och klimatsmarta träbyggandet fortsätter att öka, säger Krister Norberg, verksamhetsansvarig för Plusshus inom Setras affärsområde Byggsystem & Byggprodukter.

– Våra kunder, som utgörs av byggherrar och exploatörer, märker av ett ökat tryck på marknaden. Tiden mellan försäljningsstart, byggstart och önskad inflyttning blir allt kortare. Med våra standardiserade byggsystem och processer är vi en flexibel samarbetspartner som kan leverera unika boenden med kort byggtid, säger Krister Norberg.

De nya beställningarna utgörs bland annat av lägenheter, gruppbyggda radhus och småhus i Knivsta, Bålsta, Hässelby, Haninge och Nynäshamn. I Umeås stadskärna genomförs ett förtätningsprojekt, där takradhus byggs ovanpå befintliga flerfamiljshus.

Setras industriellt byggda Plusshus erbjuder flexibla boendelösningar med hög prefabriceringsgrad. Tillverkning sker vid husfabrikerna i Skellefteå och Kristinehamn.

I Setra-koncernen ingår totalt nio sågverk, tre förädlingsenheter och två husfabriker.

Krister Norberg, verksamhetsansvarig Plusshus

Affärsområde Byggprodukter & Byggsystem

Mobil: 070-597 95 30

Setra är ett av Sveriges största träindustriföretag och en ledande aktör i Europa. Vi erbjuder miljöcertifierade träprodukter för inredning och byggnation till kunder inom bygghandel och industri. Koncernen har ca 900 anställda och omsätter 4,1 miljarder kronor. Närmare 60 procent av omsättningen utgörs av export till Europa, Nordafrika, Mellanöstern och Asien. Läs gärna mer på www.setragroup.com.