Nytt om namn i Setras övergripande organisation

Setra, Sveriges största träindustriföretag, gör från och med den 1 juni en förändring i den övergripande organisationen. Syftet är att skapa en samlad marknads- och kundsupportorganisation för hela Setras träaffär samt att öka fokus på affärsutveckling, FoU och miljöfrågor. Byggsystem blir samtidigt ett eget ansvarsområde.

– De förändringar vi nu gör är en fortsättning på den kundorienterade process vi startade under 2005, säger Kent Torwald, VD och koncernchef i Setra. Under förra året samlade och integrerade vi sågverk och förädling i en gemensam produktionsorganisation. Råvaruorganisationen förstärktes och blev ett eget ansvarsområde. Som en konsekvens av Setras strategiska inriktning mot vidareförädling ökar vi nu fokus på marknad, affärsutveckling och byggsystem.

Urban Torstensson blir ny marknadschef, med ett samlat ansvar för hela Setras marknads- och kundsupportorganisation. Setra har tidigare haft två marknadschefer, en för de industriella segmenten och en för bygghandel. Urban Torstensson, som har arbetat inom koncernen sedan 1995, är idag försäljningschef för kundsegmentet Distributörer och Hyvlerier. Han kommer i sin nya roll att ingå i Setras koncernledning.

Mikael Eliasson, idag marknadsansvarig för de industriella segmenten, blir utvecklingsdirektör med ansvar för forskning och utveckling, nya marknader samt hållbar utveckling. Mikael Eliasson blir också ansvarig för enheten Byggsystem, där Långshytte Limträ ingår tillsammans med byggsystemet Trälyftet.

Setras koncernledning från och med 1 juni: Kent Torwald (VD), Stefan Lundin (ekonomi, finans och IT), Pia Ekedahl (kommunikation och HR), Mikael Eliasson (utveckling, R&D, hållbar utveckling samt Byggsystem), Urban Torstensson (marknad), Jerker Nyström (produktion) samt Tor Marntell (råvara).