Produktnyhet: Setra Kärnfuru – nytt miljövänligt koncept för uterum i trä

Lagom till påsk lanserar Setra, Sveriges största träindustriföretag, ett nytt koncept för uterum i trä. Produkten heter Setra Kärnfuru och är ett miljövänligt helsvenskt trämaterial för altaner och verandor. Konceptet omfattar utomhusgolv, reglar och panel – allt för ett komplett miljövänligt uterum i trä.

Råvaran till Setra Kärnfuru är miljöcertifierad och utgörs av högkvalitativa furor som fått växa långsamt i de svenska skogarna. Trämaterialet Kärnfuru består till över 90 procent av kärnvirke, det vill säga den allra innersta och finaste delen av stocken. Kärnvirket är rikt på naturliga impregneringsämnen och har därför ett inbyggt skydd mot röta. För att välja ut de brädor som har störst andel kärnvirke används modern laserteknik.

– Med vårt Kärnfuru-koncept kan vi erbjuda marknaden ett svenskt miljövänligt kvalitetsträ för uteplatsen, säger Urban Torstenson, markandschef på Setra. Klimataspekter talar för en ökad efterfrågan på miljövänliga och hållbara byggmaterial och då är kärnfuru ett bra alternativ.

Behöver inte behandlas
Det unika med Setra Kärnfuru är att det kan användas helt obehandlat i och med det naturliga rötskyddet. Med tiden får kärnvirket en jämn, gråaktig ton som bara blir vackrare med åren. Föredrar man att behålla träets ljusa karaktär bör man tvätta och olja kärnvirket minst en gång om året.

Kärnfuru kan användas till att bygga hela uterum och finns i dimensioner som passar allt från reglar och golv till trappor och räcken. Materialet ska endast användas ovan mark. I sortimentet ingår även en panel med den klassiska Waxholmsprofilen. Setra Kärnfuru finns från och med vecka 12 som beställningsvara i Beijers bygghandelsbutiker. Leveranstiden är cirka 2 veckor.

Setra är ledande tillverkare och leverantör av trä för inredning och byggnation. Alla egenförädlade produkter är baserade på råvara som uppfyller kraven för de internationella skogscertifieringssystemen FCS eller PEFC. Ytterligare information om Setra och Setra Kärnfuru finns på www.setragroup.se.