Setra anpassar produktionen vid Långshyttans limträfabrik

Setra anpassar produktionen vid Långshyttans limträfabrik i Hedemora kommun. Bakgrunden är en vikande efterfrågan på den europeiska marknaden, främst Tyskland. Nio personer berörs av en övergång från 3-skift till 2-skift.

Vid Setras limträfabrik i Långshyttan tillverkas limträ för svenska marknaden samt för export. Viktiga exportmarknader är bland annat Tyskland, Japan och Storbritannien. Den tyska marknaden är, näst efter den svenska, den enskilt största marknaden för Setras limträ och svarade år 2011 för närmare 25 procent av Setra Långshyttans försäljning.

– Försäljningen av limträ på den svenska marknaden är stabil, men exporten har påverkats negativt av den svaga byggmarknaden i Europa. Vi har en kraftigt vikande orderingång från framför allt vår viktiga tyska marknad, säger Kjell Lilletjernbakken, platschef på Långshyttans limträfabrik.

– För att anpassa produktionen och undvika lageruppbyggnad inleder vi nu MBL-förhandlingar om förändrad organisation, säger Kjell Lilletjernbakken.

Organisationsförändringen innebär en övergång från 3-skift till 2-skift. Totalt berörs 9 personer av det varsel som nu läggs. Långshyttans limträfabrik har idag cirka 45 anställda.

Kjell Lilletjernbakken, platschef Setra Långshyttan

Telefon 0225-63 501

Mobil 070-494 74 64

Setra är ett av Sveriges största träindustriföretag och en ledande aktör i Europa. Vi erbjuder miljöcertifierade träprodukter för inredning och byggnation till kunder inom bygghandel och industri. Koncernen har 1 000 anställda och omsätter ca 4,5 miljarder kronor. Närmare 60 procent av omsättningen utgörs av export till Europa, Nordafrika, Mellanöstern samt Japan. Läs gärna mer på www.setragroup.com