Setra förbereder för att såga brandtimret

Setra Färila förbereder för att ta emot och såga brandskadat timmer från de skogsbränder som härjat och fortfarande härjar runt Färila i Hälsingland. Setra har erfarenheten, men det är en utmaning och kräver noggrann planering.

Många skogsägare har sett sina skogar brinna upp i sommar. Enligt Skogsstyrelsen har det brunnit ungefär 25 000 hektar skog. Setra har erfarenhet av att det går att såga och sälja det brandskadade timret. Men det är inte enkelt eller riskfritt.

-          Vi undersöker nu hur vi kan såga brandtimret. Det är en utmaning men det är klart att vi ställer upp, säger Hannele Arvonen, vd och koncernchef Setra.

-          Vi jobbar just nu hårt för att säkra så stora värden som möjligt för våra medlemmar som drabbats och vi är glada att Setra ser över möjligheten att ta emot det brandskadade virket, säger Sture Karlsson, vd Mellanskog.

-          Det är viktigt för Sveaskog, för alla drabbade skogsägare och för Sverige att ta tillvara så stor del som möjligt av värdet på det skadade virket. Vi är glada att Setra tar det här initiativet, säger Per-Olof Wedin, vd Sveaskog.

Setra har tagit emot brandskadad skog tidigare. Efter branden i Västmanland 2014 sågades brandskadat timmer på Setra Skinnskatteberg. Erfarenheten efter insatsen då är att det finns utmaningar bland annat med logistik, lager, sanering och bioproduktsförsäljning. Därför kräver insatsen noggrann planering. Kvalitetsmässigt var den sågade trävaran likvärdig med varor från ”färskt” timmer, men i dagsläget är det svårt att säga hur timret i de brandhärjade skogarna i Färilaområdet ser ut. Ett första steg är att komma in på områdena när avspärrningarna hävs och få en överblick.

Setra kommer nu tillsammans med sina ägare tillsätta arbetsgrupper och börja förbereda för att ta emot brandskadat timmer.

Kontakt:

Hannele Arvonen, vd och koncernchef Setra, tel: 070-618 19 17

Per-Olof Wedin, vd Sveaskog, tel: 08-655 91 74

Sture Karlsson, vd Mellanskog, tel: 070-211 39 61

Setra är ett av Sveriges största träindustriföretag. Vi förädlar råvara från ansvarsfullt brukade skogar och erbjuder klimatvänliga produkter och lösningar för byggande och boende på en global marknad. Koncernen har ca 800 anställda och omsätter ca 4 miljarder kronor. Omkring 65 procent av omsättningen utgörs av export till Europa, Nordafrika, Mellanöstern och Asien. Läs gärna mer på www.setragroup.com.