Setra förvärvar norska Barkevik Bruk

Setra, Sveriges största träindustriföretag, förvärvar samtliga aktier i den norska listtillverkaren Barkevik Bruk AS.

Barkevik Bruk är en av Norges ledande tillverkare av listverk i furu och ek. Företaget, som erbjuder sina produkter till bygghandel och industriella kunder, har 45 anställda. Omsättningen har under den senaste treårsperioden fördubblats och uppgår idag till drygt 125 Mkr. Verksamheten är koncentrerad till Helgeroa utanför Larvik, cirka 15 mil söder om Oslo.

– Barkevik är ett dynamiskt företag med hög kvalitetsprofil inom träförädling. Förvärvet stärker tydligt Setras position på den norska marknaden och kompletterar vårt nuvarande erbjudande av interiör- och byggträ till norsk bygghandel, säger Kent Torwald, vd och koncernchef i Setra. Dessutom skapar förvärvet en plattform i Norge för Setras fortsatta steg mot att bli en fullsortimentsleverantör till skandinavisk bygghandel.

Setra har idag en god geografisk marknadstäckning i norra Norge, framför allt vad gäller interiör- och byggträ. Barkevik har en stark position i södra delen av landet. Tillsammans kompletterar företagen varandra på den norska marknaden både vad gäller produkter och logistik. Setra är också en viktig leverantör till Barkevik av högkvalitativ listråvara i furu.

– De stora bygghandelskedjorna växer och ställer nya krav. Den utvecklingen skapar behov av stora och starka leverantörer som kan möta kedjornas behov, säger Eivind Funnemark, vd och huvudägare i Barkevik Bruk. Tillsammans med Setra vill vi driva utvecklingen i nära samarbete med våra kunder och på så sätt skapa fortsatt tillväxt och ökad konkurrenskraft i hela värdekedjan.

Barkevik Bruk kommer att drivas som ett självständigt dotterbolag inom Setra-koncernen under det nya namnet Setra Barkevik AS. Eivind Funnemark fortsätter som vd för företaget och kommer att ingå i ledningsgruppen för Setras marknadsorganisation.