• Setra Group/

Setra genomför strukturåtgärder i norra och mellersta Sverige – stänger Lövholmen och Färila sågverk

Setra, Sveriges största träindustriföretag, har tagit beslut om nedläggning av Lövholmen sågverk i Piteå och Färila sågverk i Ljusdal. Med full effekt från år 2010 beräknas strukturåtgärderna ge en årlig resultatförbättring på cirka 100 Mkr.

För att minska förlusterna vid företagets enheter i norr inledde Setra i november 2008 MBL-förhandlingar om nedläggning av antingen Lövholmen eller Malå sågverk. Efter fördjupad utredning kring de två alternativen har Setras styrelse nu fattat beslutet att slutföra förhandlingarna med avsikt att stänga Lövholmen sågverk.

Mot bakgrund av den fortsatt tuffa marknadssituationen och företagets negativa resultatutveckling har styrelsen idag även fattat beslut att inleda MBL-förhandlingar om nedläggning av Färila sågverk i Ljusdal. Inriktningen från företagets sida är att sågningen vid de två enheterna, Lövholmen och Färila, ska upphöra kring halvårsskiftet.

– Det är tunga besked vi nu ger våra anställda, säger Kent Torwald, vd och koncernchef. En nedläggning berör inte bara de som jobbar på sågen utan också många i samhället runt omkring. Nedläggningarna, tillsammans med de åtgärder vi redan genomfört, kommer dock att stärka Setras industriella konkurrenskraft och bidra till att vi står väl rustade även om lågkonjunkturen blir långvarig. Vi ser i dagsläget inte några ytterligare behov av strukturåtgärder inom Setra.

– Med full effekt från 2010 beräknar vi en årlig resultatförbättring på cirka 100 Mkr av de två strukturåtgärderna, säger Kent Torwald. Nedläggningarna av Färila och Lövholmen motsvarar en årsvolym på cirka 350 000 m3 sågad vara. Den faktiska produktionsminskningen av den här åtgärden blir dock endast 50 000 m3, genom omprioriteringar och effektivare utnyttjande av våra kvarvarande enheter. Sedan hösten 2007, då konjunkturen började vända nedåt, har Setra totalt minskat produktionsnivån med 25 procent eller med cirka 500 000 m3.

Lövholmen sågverk ligger i Piteå kommun i Norrbottens län och har cirka 70 anställda. Färila sågverk ligger i Ljusdals kommun i Gävleborgs län och har cirka 70 anställda.