Setra koncentrerar och satsar på specialsågning i Horndal

Setra, Sveriges största träindustriföretag, har beslutat att koncentrera sågningen och ämnesproduktionen från högkvalitativa stamblock till sågverket i Horndal. Satsningen innebär att Setra investerar cirka 30 miljoner kronor i Horndal samtidigt som sågningen vid Skästra Sågverk i Järvsö avvecklas under 2007.

Setras strategi för att säkra en långsiktig positiv utveckling och konkurrenskraft är att öka förädling och andelen kundanpassade produkter. De högkvalitativa träprodukterna från stamblockssågningen efterfrågas särskilt av fönsterindustrin.
– Fönsterindustrin har en hög tillväxttakt och är för oss en mycket viktig kundgrupp. Vi vill fortsätta att utveckla produkter på denna marknad tillsammans med våra kunder, säger Kent Torwald, vd och koncernchef i Setra Group.

Setra har idag två enheter för stamblockssågning. Båda har relativt stora investeringsbehov.
– För att kunna möta marknadens behov kommer vi under de närmaste två åren att investera cirka 30 miljoner kronor för att modernisera och effektivisera verksamheten i Horndal, säger Kent Torwald. Den totala produktionsvolymen kommer inte att öka, men effekterna av investeringarna och strukturförändringen ger en resultatförbättring på cirka 20 miljoner kronor per år, vilket ger goda förutsättningar för en fortsatt utveckling av verksamheten.

– Beslutet om investeringarna i Horndal säkrar den framtida specialsågningen av stamblock från Mellansverige och innebär att skogsägare som satsar på aktiva skogsskötselåtgärder med sikte mot kvalitetstall kommer att få god utdelning även i framtiden, säger Tor Marntell, Setras Råvaruchef. Köp av stamblock kommer att fortsätta i hela det nuvarande fångstområdet.

Verksamheten vid Skästra Sågverk i Järvsö avvecklas under 2007. Totalt berörs ett 30-tal anställda av nedläggningen.

Stamblock utgörs av mycket högkvalitativa rotstockar från svensk tall och, till viss del, gran. De sågade stamvarorna används för tillverkning av produkter med särskilt höga kvalitetskrav.