Setra minskar produktionen vid tre gransågverk

Mot bakgrund av det osäkra marknadsläget för sågade trävaror varslar Setra om produktionsneddragningar vid gransågverken i Hasselfors, Heby och Färila. Åtgärden innebär att Setras produktion av sågade granprodukter minskar med 20 procent på årsbasis. Totalt berörs närmare 40 anställda.

– Den internationella marknaden för sågade trävaror fortsätter att präglas av mycket stor osäkerhet, säger Börje Bengtsson, vd och koncernchef i Setra.

– För Setra berör marknadsoron främst försäljningen av sågade granprodukter som har sin huvudmarknad inom euro-området. Lite ljusare ser det ut för våra sågade furuprodukter som bland annat gynnas av en relativt god efterfrågan från marknaderna i Nordafrika, säger Börje Bengtsson.

– För att undvika att bygga stora lager av granprodukter i en svag marknad med höga råvarukostnader anpassar vi produktionsnivån till en lägre efterfrågan, säger Per Fredrikson, affärsområdeschef Gran. De neddragningar vi gör motsvarar på årsbasis att produktionstakten av sågad gran minskar med 20 procent.

Varslet om produktionsneddragningar vid gransågverken berör totalt 39 anställda, varav 25 i Heby, 10 i Hasselfors och 4 i Färila. Antalet anställda idag vid respektive sågverk är i Heby 96, i Hasselfors 87 och i Färila 40. Lokala MBL-förhandlingar inleds under november.

Varslen för de tre gransågverken Hasselfors, Heby och Färila sker utöver redan beslutade lokala produktionsbegränsningar under fjärde kvartalet och planerade produktionsstopp vid Setras sågverk över jul och nyår.

I Setrakoncernen ingår totalt tio sågverk, tre träförädlingsenheter samt, via dotterföretaget Plusshus tre husfabriker.

Börje Bengtsson, vd och koncernchef, telefon 08-705 03 10, mobil 070-828 49 87

Per Fredrikson, affärsområdeschef Gran, telefon 08-705 03 33, mobil: 070-569 22 94

Setra är ett av Sveriges största träindustriföretag och en ledande aktör i Europa. Vi erbjuder miljöcertifierade träprodukter för inredning och byggnation till kunder inom bygghandel och industri. Koncernen har 1 100 anställda och omsätter ca 4,6 miljarder kronor. Närmare 60 procent av omsättningen utgörs av export till Europa, Nordafrika, Mellanöstern och Japan.