Setra minskar sin produktion i Malå

Träindustriföretaget Setra har för avsikt att minska produktionen vid anläggningen i Malå under 2020.

Minskningen är en konjunkturanpassning till rådande marknadsläge och innebär att totalt
23 medarbetare varslas om uppsägning från och med maj 2020.

Sågbranschen och trävaruindustrin upplever en vikande marknad sedan cirka ett år tillbaka.
Ansatsen att minska produktionen i Malå är ett resultat av detta.

– Beslutet om varsel är tufft men nödvändigt att ta i nuvarande situation. Vi har samtidigt ett behov av
att skapa förutsättningar för enheten att på sikt återta sin konkurrenskraft, säger Marlene Bergström, Platschef Setra Malå.

Anna Rasmuson, produktionsdirektör Setra, telefon: 08-705 03 05, mobil: 070-534 33 06 eller
Marlene Bergström, platschef Setra Malå, telefon: 0953-414 08, mobil: 072-211 14 23

Vi på Setra vill göra affärer som fler än vi tjänar på – våra kunder, samhället och naturen. När en verksamhet är lönsam för alla, kallar vi det för Grönsamhet.
Vi vill vara grönsamma.
   Setra är ett av Sveriges största träindustriföretag. I våra anläggningar förädlar vi skogsråvara till klimatvänliga, högförädlade produkter såsom limträ, hyvlat, komponenter och KL-trä för byggande och boende på en global marknad. Vårt timmer har sitt ursprung i ansvarsfullt brukade skogar i några av världens bästa råvaruområden för barrträ. Vi säljer även bioprodukter såsom bark, flis och spån till kunder inom pappers- och massaindustrin samt till energiframställning. Vi är
ca 800 anställda och omsätter ca 4 miljarder kronor. Omkring 65 procent av omsättningen utgörs av export till Europa, Nordafrika, Mellanöstern och Asien.
Läs gärna mer på setragroup.com