Setra och Dalkia Industripartner i energiaffär

Setra, Sveriges största träindustriföretag, och Dalkia Industripartner AB, har träffat en överenskommelse om att Dalkia ska finansiera, uppföra samt driva och underhålla en biobränslepanna för hetvattenleverans till Setras sågverk i Skinnskatteberg. Den nya värmeförsörjningen är en väsentlig del av de totalt 60 miljoner kronor som Setra nu beslutat att investera i Skinnskatteberg.

Furusågverket i Skinnskatteberg är en för Setra strategisk produktionsenhet. Det har ett centralt geografiskt läge i Bergslagen och en viktig samordnande roll i produktionsflödet mellan Setras övriga anläggningar i området. Med tillgång till en ny värmeförsörjning ges förutsättningar för andra nödvändiga produktions- och kvalitetshöjande satsningar på anläggningen. Beslut har också nyligen fattats om en investering i utbyggd torkkapacitet. Totalt investerar Setra 60 miljoner kronor i Skinnskatteberg.

– Vi vill fokusera på vår kärnverksamhet som är att såga och förädla träprodukter, säger Kent Torwald, vd och koncernchef i Setra Group. Med Dalkia Industripartner får Setra tillgång till ett företag som är Europaledande inom energitjänster. Vi ser också positivt på att kunna bidra till att det kommer in en ny aktör på den svenska marknaden som hitintills dominerats av några få energiföretag.

– Dalkia Industripartner har en uttalad strategi att växa inom industriell energiförsörjning i Sverige och uppdraget för Setra är ett mycket viktigt steg för oss och för svensk industri som nu får fler valmöjligheter, säger Mikael Jansson, VD för Dalkia Industripartner.