Setra öppnar försäljningskontor i Nordafrika

Idag den 27 januari öppnar Setra, Sveriges största träindustriföretag, officiellt sitt nya försäljningskontor i Tunisiens huvudstad Tunis. Kontoret invigs av Tunisiens handelsminister Ridha Touiti. Etableringen i Tunis är en del av Setras satsning på de växande marknaderna i Nordafrika och Mellanöstern

– Setras försäljning av sågade trävaror till de viktiga marknaderna i Nordafrika och Mellanöstern har ökat kraftigt under de senaste åren och exporten till regionen svarar idag för cirka 20 procent av vår totala produktion, säger Kent Torwald, vd och koncernchef i Setra. På sikt tror vi även att marknaden för mer förädlade produkter, som exempelvis limträ, panel och list, har god potential att utvecklas.

– Med en ung och växande befolkning är vår bedömning att den långsiktiga tillväxten för byggande och träanvändning framöver kommer att vara väsentligt högre i den här regionen än i Västeuropa, säger Kent Torwald. Etableringen av ett nytt försäljningskontor i Tunis är en del av vår strategiska satsning att öka närvaron i Nordafrika. Sannolikt kommer vi före årets slut att etablera ytterligare ett kontor närmare Mellanöstern.

Setras nya försäljningskontor i Tunis invigs av Tunisiens handelsminister Ridha Touiti. Ett 70-tal kunder från länder i Nordafrika och Mellanöstern deltar i invigningsceremonin och besöker därefter Setras minimässa där, bland annat, ett urval av företagets vidareförädlade träprodukter presenteras.