Setra Plusshus – Årets Tillväxtföretag i Skellefteå

Setras dotterbolag Plusshus har utsetts till Årets Tillväxtföretag i Skellefteå 2008 av revisions- och konsultföretaget Deloitte.

Kriterierna för att få nomineras som vinnarkandidat i tävlingen är bland annat att företaget ska uppvisa en genomsnittlig årlig tillväxt på minst 25 procent, omsätta minst 10 miljoner kronor och sysselsätta minst tio personer. Vidare ska verksamheten vara lönsam och tillväxten organisk.

I sin motivering till valet av vinnare skriver Deloitte bland annat att Plusshus under senaste räkenskapsåret haft en enastående tillväxt i storleksordningen 50 procent och förväntas redovisa en omsättning storleksordningen 150 miljoner kronor för räkenskapsåret 2007. Tillväxten har också skett med tilltagande lönsamhet trots betydande investeringar i produktionskapacitet.

– Det här är mycket hedrande, säger Setra Plusshus vd Ulf Haglind. Inte bara för oss utan för alla våra medarbetare som hjälpt till på den här resan.

Plusshus riktar sig till objektsmarknaden för bostäder, kontor och andra specialritade objekt där höga krav ställs på utseende och flexibilitet. Kunderna är entreprenörer och byggherrar, som exploaterar och bygger bostäder i trä.

Sedan årsskiftet ägs Plusshus till 51 procent av Setra och dotterföretaget utgör med sina produktionsanläggningar i Kristinehamn och Arvidsjaur en viktig del i Setras satsning på industriell tillverkning av flervåningshus i trä. Plusshus huvudkontor ligger i Skellefteå. Totalt har företaget ett 90-tal anställda.

Prisutdelning sker idag den 24 april under Framgångsdagen Skellefteå Tillväxtgala.