Setra satsar på automatsortering i Färila

Setra har beslutat att investera i automatsortering på Färila sågverk under 2014. Investeringen är en del i ett påbörjat effektiviseringsprogram inom Setra som syftar till att ytterligare stärka träindustriföretagets konkurrenskraft.

– Det är tuffa tider i träbranschen, men för att kunna vara en långsiktig partner till våra kunder måste vi hänga med i utvecklingen både när det gäller teknik och arbetsmetodik, säger Mattias Forslund, platschef på Setras sågverk i Färila.

– Marknaden för Helsingegranen är goda och i kombination med stabila råvaruflöden och kompetent och motiverad personal satsar vi nu inför framtiden, säger Mattias Forslund.

– Tack vare ökade råvaruvolymer från skogen har produktionsvolymen på Färila sågverk kunnat höjas med 25 procent under 2013. Investeringen i automatsortering är strategiskt viktig för att anläggningen ska kunna utnyttjas effektivare och generera ett ännu bättre resultat, säger Mattias Forslund.

Investeringen avser den senaste visionstekniken från FinScan samt mekanik och automation från CGV, C. Gunnarssons Verkstads AB. Styrsystemet kommer förutom att styra maskinutrustningen även att hantera skalskyddet.

De största vinsterna med investeringen är jämnare kvalitet och sänkta produktionskostnader. Planerad driftsättning är första halvåret 2014.

Mattias Forslund, platschef Setra Färila

Telefon: 0651-768 103, Mobil: 070-899 22 01

Setra är ett av Sveriges största träindustriföretag och en ledande aktör i Europa. Vi erbjuder miljöcertifierade träprodukter för inredning och byggnation till kunder inom bygghandel och industri. Koncernen har ca 1 000 anställda och omsätter 4 miljarder kronor. Närmare 60 procent av omsättningen utgörs av export till Europa, Nordafrika, Mellanöstern och Japan. Läs gärna mer på www.setragroup.com.