Setra vidtar åtgärder för att sänka lagernivåerna

Setra, Sveriges största träindustriföretag, kommer att genomföra ytterligare åtgärder för att sänka lagernivåerna genom att under hösten minska produktionen med cirka 200 000 m3 sågad vara. Det sker mot bakgrund av att Setra, såväl som trävarubranschen i övrigt, har för höga lagernivåer efter den inbromsning av leveranser som skett under det senaste halvåret. Totalt varslas cirka 150 av Setras 1500 anställda.

– Den senaste tiden har lagersituationen i branschen blivit besvärande hög. Vår bedömning är att det kommer ta minst ett år innan lagernivåerna hamnat på en mer normal nivå igen, samt att marginaler och resultat kommer att bli väsentligt lägre 2008 än under 2007. För att minska Setras lagernivåer och säkra ett bättre kassaflöde kommer vi att genomföra produktionsneddragningar med motsvarande 200 000 m3, säger Kent Torwald, vd och koncernchef i Setra.

– Vi ser detta som en temporär åtgärd som får effekt framförallt under andra halvåret 2008. Vi räknar med att återgå till normala produktionsnivåer under första halvåret 2009, säger Kent Torwald. Genom att vidta åtgärder med god framförhållning, skapar vi en beredskap för att också hantera en eventuell konjunkturavmattning. Skulle det visa sig att marknaden i höst skulle bli mycket starkare än vad vi tror idag, kan vi komma att gå tillbaka till full produktion tidigare.

Produktionsbegränsningarna genomförs på fem av Setras tolv sågverk, i norr och Mellansverige. De sågverk som berörs är Lövholmen, Färila, Heby, Nyby, och Kastet. Dessutom görs neddragningar på förädlingsenheterna i Valbo och Skutskär samt distributionsenheten i Katrineholm. Totalt sett kommer ca 150 anställda varslas. MBL-förhandlingar kommer att inledas.

Kent Torwald, vd och koncernchef Setra, telefon 08-705 03 13, mobil 070-636 74 03
Jerker Nyström, produktionsdirektör, telefon 08-705 03 70, mobil 070-330 09 43