Setras årsstämma

Setra Group AB (publ) genomförde den 21 april årsstämma vid Setras huvudkontor på Gårdsvägen 18 i Solna. Årsstämman fattade beslut om utdelning, valde styrelse och bemyndigade styrelsen att fatta beslut om nyemission av aktier för eventuella framtida förvärv.

Utdelning

Årsstämman fastställdes en utdelning om 2,50 kronor per aktie. Avstämningsdag för utdelning är den 24 april 2008.

Styrelse

Årsstämman omvalde styrelseledamöterna Hans Karlander, Almar Burvall, Lars Gabrielsson, Lars Holmgren, Anna-Greta Lund och Gunnar Olofsson samt nyvalde Eva-Britt Gustafsson. Den tidigare styrelseledamoten Tommy Nilsson hade undanbett sig omval. Hans Karlander omvaldes till styrelsens ordförande.

Bemyndigande om att fatta beslut om nyemission av aktier för eventuella framtida förvärv

Årsstämman bemyndigade styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen intill tiden för nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, fatta beslut om nyemission av aktier. Aktiekapitalet ska kunna ökas med sammanlagt 10 procent baserat på antal aktier vid tidpunkten för årsstämman. Bemyndigandet omfattar även rätten att besluta om nyemission med bestämmande om apport eller att aktie ska tecknas med kvittningsrätt. Skälen till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att möjliggöra riktade emissioner för genomförande av förvärv av hela eller delar av andra företag eller verksamheter, alternativt anskaffning av kapital till sådana förvärv.