Setras rapport för helåret 2011

Träindustriföretaget Setra redovisar för helåret 2011 en nettoomsättning på 4 476

(4 641) Mkr. För fjärde kvartalet var nettoomsättningen 1076 (1 153) Mkr. Rörelseresultatet uppgick för perioden januari-december till -42 (134) Mkr och för perioden oktober-december till -43 (22) Mkr.

– Resultatförsämringen jämfört med föregående år förklaras främst av en bristande balans mellan försäljningspriser och råvarukostnader, säger Börje Bengtsson, vd och koncernchef i Setra. De pressade marginalerna har dock delvis kompenserats av att leveransvolymerna av sågade och förädlade trävaror ökade med 10 procent under året. Under fjärde kvartalet genomförde vi stora produktionsbegränsande åtgärder som påverkade perioden negativt. Glädjande är det positiva kassaflödet på cirka 200 Mkr under året, som främst beror på lagersänkningar.

– De nordafrikanska marknaderna, som svarar för cirka 20 procent av Setras totala omsättning, har trots politisk turbulens utgjort en stabil bas för vår försäljning på en annars ganska dyster trävarumarknad, säger Börje Bengtsson. Nordafrika är en region med en ung och växande befolkning med stora behov av att utveckla boende och infrastruktur. Här kommer trä att fortsätta vara ett viktigt material.

– Positivt är att våra försäljningsvolymer till nordeuropeiska länder som Tyskland, Nederländerna och Danmark har ökat under året. Setras totala orderstock vid inledningen av det nya året är god. Detta indikerar att det nog kan finnas ett litet ljus i tunneln inför 2012, säger Börje Bengtsson.

NYCKELTAL (Mkr)      Okt-Dec 2011                    Jan-Dec 2011

Nettoomsättning                 1 076 (1 153)                      4 476 (4 641)

Rörelseresultat                    -43 (-70)                              -42 (134)

Resultat efter skatt             -35 (-64)                              -59 (67)

NÅGRA VIKTIGA HÄNDELSER 2011:

-          Beslut att investera 60 Mkr i ett nytt justerverk vid sågverket i Skinnskatteberg.

-          Beslut att investera 37 Mkr i utökad torkkapacitet vid Hasselfors sågverk.

-          Listtillverkningsenheten i Kvarnåsen avyttrades.

-          Dotterbolaget Plusshus startade ny husfabrik i Skellefteå.

-          Nya platschefer har utsetts för Heby och Vimmerby sågverk.

Börje Bengtsson, vd och koncernchef, telefon 08-705 03 10, mobil 070-828 49 87
Stefan Lundin, CFO, telefon 08-705 03 01, mobil 070-222 65 07

Setra redovisar ingen fullständig bokslutskommuniké.

__________________________________________________________________________________________

Setra är ett av Sveriges största träindustriföretag och en ledande aktör i Europa. Vi erbjuder miljöcertifierade träprodukter för inredning och byggnation till kunder inom bygghandel och industri. Koncernen har ca 1 000 anställda och omsätter ungefär 4,5 miljarder kronor. Närmare 60 procent av omsättningen utgörs av export till Europa, Nordafrika, Mellanöstern och Japan.