Flera felaktigheter i Boverkets slutrapport om IMD

Report this content

Boverkets rapport till regeringen om individuell värmemätning i flerfamiljshus ger en skev bild av både effekterna och kostnaderna. Myndigheten frångår också sitt uppdrag genom inte ge förslag till förordningar för de fall där värmemätning är lönsamt och tekniskt möjligt.

Det uppger SFFE, Svensk Förening för Förbrukningsmätning av Energi, i sitt remissvar till regeringen.

Boverket fick 2014 i uppdrag av regeringen att analysera kostnadseffektiviteten i att installera individuell mätning av varmvatten och värme, IMD, i flerfamiljshus. Detta som ett led i Riksdagsbeslutet samma år om hur EU:s energieffektiviseringsdirektiv skulle införas i Sverige. I sin slutrapport till regeringen föreslår myndigheten att det inte ska krävas någon individuell mätning av värme, kyla eller tappvarmvatten i befintlig eller ny bebyggelse i Sverige.

– Det är en märklig hållning från Boverkets sida, både med tanke på vilket uppdrag man fick och med tanke på vad EED fastslår. Där uttrycks tydligt att IMD ska användas när det är tekniskt möjligt och kan anses kostnadseffektivt. Varje medlemsland måste särskilt motivera de fall där individuell mätning inte anses vara lönsamt, och det görs inte i Boverkets rapport, säger Joakim Pålsson, ordförande i branschorganet Svensk Förening för Förbrukningsmätning av Energi, SFFE.

SFFE organiserar företag med lång erfarenhet av installation och underhåll av IMD i flera europeiska länder. I sitt remissvar till regeringen pekar man ut flera motsägelser i Boverkets slutsatser. Bland annat visar SFFE att det antal fastigheter i landet där det skulle vara lönsamt att installera IMD underskattas av Boverket. Likaså överdriver Boverket kostnaderna för att installera och använda IMD.

– Vi är kritiska till att Boverket delar upp besparingspotentialen i två delar, mellan att boende väljer att sänka inomhustemperaturen och andra beteendeförändringar. Men i beräkningarna tittar verket endast på besparingar som en konsekvens av minskad temperatur och säger att besparingspotentialen är 8 procent. Erfarenhet av IMD från flera länder visar på en total besparingspotential, inklusive ett ändrat beteende, på omkring 20 procent, säger Joakim Pålsson.

Regeringen ska nu bereda frågan om Sveriges fortsatta implementering av EED och om IMD ska införas. Följer man Boverkets förslag riskerar Sverige att bryta mot direktivet. Detta har EU-kommissionen redan varnat för i ett formellt brev till svenska regeringen.

– Det vore olyckligt om regeringspartierna Socialdemokraterna och Miljöpartiet utifrån Boverkets bristfälliga rapport säger nej till att införa en enkel och effektiv åtgärd som ger goda miljöresultat och som är ett viktigt verktyg för klimatanpassning och energieffektivisering i bostadssektorn. Väljer man bort IMD, ger man inte fastighetsägarna skyldighet att dela på incitamentet att spara energi med sina hyresgäster, säger Joakim Pålsson.

För ytterligare information, kontakta SFFE:s ordförande Jokaim Pålsson på 040-631 60 91 eller joakim.palsson@techem.se

www.sffe.se

Jokaim Pålsson rdförande SFFE