• SFFE/

Pressmeddelande med anledning av Boverkets rapport om IMD (Individuell Mätning och Debitering) i befintlig bebyggelse

Report this content

Individuell mätning av värme och vatten är kostnadseffektivt i flera fall. Branschorganisationen SFFE delar inte Boverkets bedömning att individuell mätning av värme i bostäder inte skulle vara lönsamt.

– Vår erfarenhet visar på att IMD ofta leder till väsentliga besparingar och ökad rättvisa och transparens för de boende, säger SFFE:s ordförande Joakim Pålsson.

SFFE (Svensk Förening för Förbrukningsmätning av Energi) organiserar företag med lång erfarenhet av installation och underhåll av IMD i flera europeiska länder. Organisationen delar inte Boverkets slutsatser i den rapport som just lämnats till regeringen om individuell mätning och debitering i befintlig bebyggelse. Boverkets beräkningar utgår från antagandet att energibesparing endast kan ske om boende i flerbostadshus väljer att sänka inomhustemperaturen. Andra beteendeförändringar nämns som viktiga men inkluderas inte i verkets beräkningar.

-        Boverkets bedömningar bygger på scenarion som saknar förankring i verkligheten och beprövad erfarenhet. Det är beklämmande att Sverige inte tar frågorna om energieffektivisering på större allvar. Om de här riktlinjerna tas i bruk riskerar vi att hamna långt efter i utvecklingen av energieffektiva system och bostäder, säger Joakim Pålsson, ordförande för SFFE.

Erfarenhet från bostadssektorn i Tyskland och Danmark visar att stora energibesparingar realiseras när överanvändning av energi tydliggörs. Att exempelvis öppna fönster på vädring samtidigt som element är inställda på maximal värme, innebär energiförluster. När boende uppmärksammas på hur beteenden påverkar energiförbrukningen visar det sig att de lyckas sänka sin energiförbrukning kraftigt utan att sänka inomhustemperaturen. Dessa vinster har inte tagits med i Boverkets beräkningar.

EU har genom Energieffektiviseringsdirektivet beslutat att alla medlemsstater ska införa individuell mätning av energi. Kommissionen har också inlett ett stämningsförfarande mot Sverige för att man släpar efter med införandet, bland annat vad gäller regler för IMD. Syftet med direktivet är att synliggöra energianvändning och öka energieffektiviteten. Om ett medlemsland väljer att inte införa individuell mätning ska det ges en detaljerad motivering, vilket Sverige ännu inte gjort.

-        Boverket har endast konstaterat att individuell mätning inte är lönsam i ett antal fall och därför valt att inte ställa några krav på mätning. Men i de fall där individuell mätning ändå bedöms som kostnadseffektivt borde det vara självklart att ställa krav på detta. Det finns många lösningar för att ställa framtidsinriktade krav utan att det drabbar enskilda fastighetsägare på ett dramatiskt sätt, säger Joakim Pålsson.

-        IMD har stor potential för att skapa transparens och för att motverka onödigt slöseri med energi. Om regeringen följer rekommendationerna i Boverkets rapport riskerar Sverige att hamna långt efter i omställningen och att få en fördjupad konflikt med EU om hur energieffektiviseringsdirektivet införs, säger Joakim Pålsson.

För frågor kontakta

Joakim Pålsson

Ordförande, SFFE, Svensk Förening för Förbrukningsmätning av Energi 040 631 60 91
joakim@inergi.se