Sverige riskerar att stämmas av EU Kommissionen

Report this content

Sveriges Radios EKOT rapporterade igår (måndag) om att EU Kommissionen har skickat en varning till Sveriges regering med anledning av att Sverige inte har implementerat Energieffektiviseringsdirektivet på ett godkänt sätt. Kommissionen listar totalt 41 punkter som Sverige måste komma tillrätta med, bland annat det artikeldirektiv som handlar om energimätning i flerbostadshus.

Branschorganisationen SFFE, Svensk Förening för Förbrukningsmätning av Energi, har vid flera tillfällen påtalat risken att EU kommer reagera och utgår från att regeringen nu tar krafttag för att åtgärda situationen. Om Sverige inte lever upp till direktivet kan EU-kommissionen ålägga vite.

-        Sverige riskerar att dra på sig stora kostnader om vi inte åtgärdar problemen på det här området. Senast i november publicerade Boverket en rapport som föreslår att Sverige ska strunta i att lagstifta om individuell energimätning. Något som står i direkt strid med energieffektiviseringsdirektivet och som nu uppmärksammats av EU-kommissionen, säger Joakim Pålsson, ordförande för SFFE, Svensk Förening för Förbrukningsmätning av Energi

En grundläggande princip i Energieffektiviseringsdirektivet är slutanvändarens rätt till information som gör det möjligt för denne att styra sin energianvändning. Detta har tyvärr ignorerats av regeringen och ansvariga myndigheter, menar SFFE.

-        Energieffektivisering har en stor potential när det gäller att spara pengar och minska vår klimatpåverkan. Regeringen borde dra nytta av möjligheten det innebär att ge varje person som bor i en lägenhet möjligheten att vara med och bidra, säger Joakim Pålsson, ordförande för SFFE, Svensk Förening för Förbrukningsmätning av Energi

För frågor kontakta:

Joakim Pålsson