• SFSD/

Märta Sjölander, Örebro Universitetssjukhus, är årets diabetessjuksköterska

Märta Sjölander, 50, från Örebro har utsetts till årets diabetessjuksköterska.
Hon prisas för att ”alltid brinna för kontakten med patienten – de ska längta till oss”.

Oss – det är diabetesmottagningen, medicinmottagningen vid Universitetssjukhuset i Örebro. Det är kollegor och arbetsgivare som har nominerat henne.

- Helt överraskande och omtumlande, jag befinner mig i ett overkligt lyckorus. Det här var väldigt roligt, säger Märta Sjölander.

Kollegorna skriver så här om henne i sin nominering:
”Hennes återkommande stridsrop: ”Det ska vara roligt att komma hit och möta oss!” genomsyrar och inspirerar oss alla”.

- Jag tycker att det är viktigt att en patient som kommer och träffar mig känner sig inspirerad efteråt. De ska känna att de får med sig något härifrån. Det kan vara svar på en fråga, att man blivit stärkt eller lärt sig något nytt. Jag vill att de får lite boost i den tuffa tillvaro de har med en kronisk sjukdom, säger Märta Sjölander.

Hon har varit diabetessjuksköterska sedan mitten av 90-talet. Först i Härnösand, sedan 2010 i Örebro.
- Det har varit en spännande resa att lämna ett litet sjukhus där jag var ensam diabetessjuksköterska för både barn och vuxna till ett stort sjukhus med kollegor och 1 200 patienter.

Årets diabetessjuksköterska utses av SFSD i samarbete med Bayer som sponsor. Förutom äran består priset av en resa till en vetenskaplig kongress. Märta Sjölander fick utnämningen under SFSD:s årsmöte i Stockholm. Mer info:
www.swenurse.se/diabetesnurse

Frågor:
Märta Sjölander: 070-276 12 55.

Lena Bergling, pressansvarig: 070-2345 158.

SFSD är en ideell förening vars syfte är att samla och organisera sjuksköterskor som i sin yrkesutövning arbetar med och har specialintresse för diabetes.

Taggar: