Redan överviktiga patienter fortsätter gå upp i vikt

– Trots att de fått diagnos och står under behandling

De flesta som får diabetes typ 2 har övervikt eller fetma när de får sjukdomen – men trots att de nu står under vård och behandling så går 25 procent upp ännu mer i vikt efter att de fått sin diagnos.
Det visar en undersökning från Svenska Förening för Sjuksköterskor i Diabetesvård, SFSD.
Var femte person som får diagnos diabetes typ 2 är inte äldre än 30-49 år.

Sedan förra undersökningen från 2008 är det nu ännu fler som går upp i vikt efter att de fått sin diagnos. Trenden går alltså åt helt fel håll, enligt undersökningen som har utförts av TNS SIFO Navigare.

– Vården måste bli bättre på att avsätta tid för att utbilda patienten om vad det innebär att ha typ-2 diabetes, det är inte ”en släng av socker” som en del tyvärr beskriver sin sjukdom. Med den inställningen är man inte lika motiverad att göra något åt sin sjukdom, konstaterar Britt-Marie Carlsson, ordförande i SFSD och diabetessjuksköterska vid SÄS, Södra Älvsborgs Sjukhus, Skene.

50 procent av patienterna i undersökningen känner inte till de ökade riskerna för stroke. Var tredje visste inte att de på grund av sin diabetes typ 2 har en ökad risk för hjärtinfarkt.
Detta trots att detta är de vanligaste dödsorsakerna för personer med typ-2 diabetes, en av de vanligaste folksjukdomarna. Över 350 000 svenskar har diabetes (de allra flesta diabetes typ 2), minst lika många har sjukdomen utan att veta om det. Så stort är mörkertalet.

20 procent av de tillfrågade i undersökningen var mellan 30 – 49 år när de fick sin diabetes fastställd. Dessa personer ska leva många år med en allvarlig sjukdom, därför behövs tidiga och kraftfulla insatser för att sjukdomen inte ska leda till allvarliga komplikationer.

– Bästa resultat nås med en individanpassad behandling som tar hänsyn till ålder, vikt och andra förutsättningar. En vård som erbjuder tid, utbildning och ett brett spektra av behandlingsalternativ, säger Britt-Marie Carlsson.

Patienterna i undersökning hade låg kunskap om vilka alternativ som finns vid sidan om kost, motion och standardbehandling. Endast åtta procent kände till att det finns nya diabetesmediciner med viktminskande effekt för en del patienter och bara 5 procent hade fått information om överviktskirurgi.

Frågor: Britt-Marie Carlsson, ordförande SFSD. Tfn: 070-693 69 17, e-post: ordf@sfsd.se
Annika Eliasson, pressansvarig SFSD. Tfn: 0702-35 43 35,e-post: annika.eliasson@rmpmedia.se

Undersökningen från TNS SIFO Navigare finns på SFSD:s hemsida: www.swenurse.se/diabetesnurse

Taggar:

Citat