Peab får uppdraget att bygga nya Stockholmsarenan

Report this content

PRESSMEDDELANDE 29 september 2009 SGA Fastigheter AB har efter genomförd upphandling idag beslutat att tilldela Peab Sverige AB totalentreprenaden för uppförandet av Stockholmsarenan - Globenområdets nya idrotts- och evenemangsarena, ett uppdrag värt drygt 2 miljarder kronor. Stockholmsarenan ska bidra till att göra Stockholm till en evenemangsstad i världsklass. Med sina 30 000 sittplatser och plats för 40 000 vid konserter kan arenan stå värd för olika typer av evenemang. Exempel på evenemang är allt från allsvensk fotboll, konserter och hästsport till mässor och stora företagsmöten. – Det känns väldigt bra att ha kommit så här långt med projektet. Vi ser nu fram emot förverkligandet av en arena i världsklass, säger Ulf Fridebäck (FP), styrelseordförande i SGA Fastigheter AB. Av de tre anbud som lämnades in och som alla uppfyllde de uppsatta kvalitetskraven var Peab:s anbud det mest fördelaktiga. – Vi är mycket stolta att ha vunnit denna prestigeupphandling och fått förtroendet att bygga den nya Stockholmsarenan. Det är ett väldigt spännande och utmanande projekt som sätter höga krav på vår spetskompetens, säger Jan-Olof Nordin, Divisionschef Peab Sverige AB. Ett beslut om genomförande för Stockholmsarenan tas upp i Kommunfullmäktige den 2 november. Byggstart av den nya arenan är beräknad till 2010 med invigning i december 2012. För mer information om projektet besök www.stockholmsarenan.se, eller kontakta: Ted Mattsson SGA Fastigheter AB Projektchef Stockholmsarenan Tel: 08-508 353 01 ted.mattsson@sgafastigheter.se Jan-Olof Nordin Peab Sverige AB Divisionschef Tel: 08-623 69 78 jan.nordin@peab.se __________________________________________________________________________ SGA fastigheter AB är ett 100 % dotterbolag inom Stockholm Stadshus AB. Företaget äger, förvaltar och utvecklar de fyra sport- och evenemangsarenorna; Ericsson Globe, Hovet, Söderstadion och Annexet. www.sgafastigheter.se. Företaget projekterar även på uppdrag av Stockholms Stad för den nya Stockholmsarenan. www.stockholmsarenan.se.