15 procent av svenskarna somnar under möten

40 procent av svenskarna har sett sina kollegor somna under möten och 15 procent erkänner att de själva har somnat. Vanligaste orsaken uppges vara att möteshållaren talar för länge. Det visar en undersökning från Sharp.

Undersökningen är genomförd av brittiska Research Now bland kontorsanställda i i Sverige, Storbritannien, Spanien, Tyskland, Frankrike och Nederländerna.

Svenskarna spenderar fem timmar i möten varje vecka
De flesta av oss (88 procent) tillbringar upp till fem timmar i veckan i möten, ofta är det dock bortkastat tid. Enligt undersökningen skulle endast 20 procent beskriva sina möten på jobbet som inspirerande. 88 procent av svenska arbetstagare anser att de är mest produktiva vid sina skrivbord. I Europa är motsvarande siffra 79 procent.

Oplanerade möten leder inte till delaktighet
Undersökningen visar att möten inte är planerade för att alla ska bidra, bara 35 procent av svenskarna upplever att möten involverar någon form av samarbete. Sverige är dock det land där flest personer är utbildade för att leda möten (35 procent) jämfört med övriga Europa (27 procent).

Största anledningarna till att vi somnar under presentationer:
1. Samtalen blir för långa (60 %)
2. En tråkig presentatör (59 %)
3. Oinspirerande innehåll (57 %)

– Det är helt klart dags för förändring och för att öka delaktigheten. På Sharp har vi märkt att pekskärmen BIG PAD har blivit en stor favorit hos våra kunder. Det här beror förmodligen på att den erbjuder lösningar som överensstämmer med hur människor vill arbeta, folk vill dela idéer och lösa problem tillsammans, säger Petter Andersson, försäljningschef, Sharp Electronics (Nordic) AB.

35 procent av svenskarna uppger att de spenderar 25-50 procent av den tid som de borde titta på en presentation med att tänka på något annat. Nästan en tiondel (8 procent) tillbringar 75-100 procent av en presentation med sina tankar någon annanstans. Det verkar helt klart finnas rum för förbättring.

För mer information
Petter Andersson, försäljningschef, Sharp Electronics (Nordic) AB, +46 734 34 56 22, petter.andersson@sharp.eu
Birgitta Olsson, PR-chef, Sharp Electronics (Nordic) AB, +46 706 44 43 66, birgitta.olsson@sharp.eu

Om Sharp Visual Solutions
Som utvecklare och världsledande producent av skärmteknik erbjuder Sharp ett brett sortiment av skärmar och displaylösningar för alla typer av professionellt bruk. Skärmstorlekar upp till 90" med hög ljusstyrka och enastående bildkvalitet samt låg elförbrukning och 24/7-användning finns idag tillgängliga. Vissa modeller har dessutom avancerade funktioner som video-wall-capability, interaktivitet, och ultrahög upplösning. Sharps produkter hjälper dig att kommunicera, samarbeta och att sprida information. Därför är Sharp den perfekta lösningen för varje professionellt visningsbehov. För vidare information, besök www.sharp.se.